Bezpieczne wakacje z Plusem oraz służbami ratowniczymi WOPR, GOPR i TOPR
Wakacje to czas wypoczynku i zabawy, ale dla służb ratowniczych to najbardziej gorący okres pracy w ciągu roku. Nad morze i jeziora oraz w góry ściągną tysiące turystów co niestety oznacza setki interwencji i akcji ratunkowych. Wielu z nich można by jednak uniknąć, gdyby nie brak wyobraźni i zdrowego rozsądku. Plus wspomaga służby ratownicze nad wodą i w górach oferując im zarówno wsparcie technologiczne, przekazując środki finansowe na niezbędny sprzęt ratowniczy oraz współorganizując imprezy z zakresu edukacji i profilaktyki bezpiecznego wypoczynku.
601-100-100 nad wodą i 601-100-300 w górach - numery na wagę życia
Dzięki współpracy Plusa z służbami ratowniczymi WOPR, GOPR i TOPR powstał Zintegrowany System Ratownictwa obsługujący specjalne numery ratunkowe. Nad wodą jest to numer 601100100, natomiast w górach jest to numer 601100300. Zintegrowany System Ratownictwa jest pierwszym na świecie systemem ratownictwa wodnego wykorzystującym technologie GSM, UMTS, GPS. Zapewnia szybką i niezawodną łączność, dyspozytor może koordynować wiele zdarzeń i wypadków jednocześnie. Zintegrowany System Ratownictwa nad wodą oraz numer 601100100 obsługują trzy główne Centra Koordynacji - Sopot, Giżycko, Wrocław oraz trzy „stanowiska wyniesione" przyjmujące zgłoszenia w Szczecinie, Suwałkach i Legionowie.
Zintegrowany System Ratownictwa w górach obsługujący numer ratunkowy 601100300 koordynują dwa główne Centra: TOPR w Zakopanem i GOPR w Rabce, a także sześć stanowisk wyniesionych dla poszczególnych grup regionalnych GOPR: w Jeleniej Górze, Wałbrzychu, Szczyrku, Krynicy, Sanoku i Podlesicach. Każde z Centrów i stanowisk wyniesionych wyposażone jest w telefon, komputer ze zdalnym dostępem do centralnej bazy danych Systemu (poprzez modem iPlus), zasilacz awaryjny UPS i rejestrator rozmów. Wykorzystujący technologie teleinformatyczne Zintegrowany System Ratownictwa oferuje niezawodną, szybką łączność, a przez zastosowanie specjalistycznego oprogramowania umożliwia dyspozytorowi koordynację wielu zdarzeń i wypadków jednocześnie. Połączenia z sieci Plus są automatycznie przełączane do najbliższego centrum dyspozytorskiego, natomiast połączenia z pozostałych sieci odbierane są w Głównych Centrach w Sopocie oraz Zakopanem i Rabce.
Opaski dla maluchów
Operator sieci Plus także w tym roku przygotował specjalne opaski na rękę dla dzieci. Jest na nich umieszczony numer ratunkowy 601100100 oraz miejsce na wpisanie przez rodziców swojego numeru telefonu. W ten prosty sposób możemy sprawić, że rodzinny odpoczynek nad morzem czy na Mazurach będzie jeszcze bezpieczniejszy. Opaski będą rozdawane na plażach przez ratowników WOPR oraz nadmorskich punktach sprzedaży sieci Plus.
Aplikacje na telefon
Plus we współpracy z ratownikami WOPR, GOPR oraz TOPR stworzył specjalne aplikacje na telefon zawierające podstawowe informacje z zakresu ratownictwa i bezpiecznego wypoczynku. Przedstawione są one w postaci krótkich tekstów wraz z ilustracjami. Jak zachować się na wodą, o czym pamiętać wybierając się w góry, jak zrobić sztuczne oddychanie? Na te pytania niewielu z nas zna prawidłowe odpowiedzi. Dlatego warto mieć w telefonie aplikacje „Pierwsza Pomoc", „Bezpieczniej nad wodą", „Bezpieczniej w górach". W tym roku stworzona została też nowa aplikacja „Pierwsza Pomoc Dzieciom". Aplikacje dla klientów sieci Plus są bezpłatne i można je pobrać z serwisu wap.plus.pl, strony www.plus.pl lub wysyłając na numer 8045 SMS o treści „Pomoc", „Woda" lub „Gory" i „Dzieci". Klienci innych sieci mogą otrzymać je dzięki zastosowaniu łączności Bluetooth na imprezach organizowanych przez Plusa.
System Ostrzegania Pogodowego
System powstał po Białym Szkwale w 2007 r. i jego celem jest przeciwdziałanie wypadkom na wodzie oraz promocja bezpiecznego żeglowania. Składa się on ze stacje meteo, tablic z wyświetlanymi komunikatami pogodowymi oraz lamp ostrzegawczych. Tablice i lampy zlokalizowane są w kluczowych miejscach szlaku żeglarskiego na Mazurach i informują o zbliżającym się niebezpieczeństwie. W bieżącym roku nastąpi rozbudowa Systemu o dodatkowe nowe i większe tablice.
Serwis SMS Meteo
Serwis SMS Meteo to uzupełnienie funkcjonującego na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich systemu ostrzegania pogodowego. Jest on stworzony na bazie informacji meteo pozyskiwanych przez Mazurskie WOPR. Użytkownik serwisu dwa razy dziennie, rano i popołudniu, otrzymuje prognozę pogody dla Mazur, przekazywaną przez Dyspozytora (ratownika dyżurnego) WOPR. Dodatkowo, w przypadku zbliżających się zagrożeń, będą wysyłane specjalne ostrzeżenia. Aby aktywować serwis na tydzień należy wysłać SMS o treści METEO na numer 7668 (6 zł netto tj. 7,38 zł brutto). Część przychodów z subskrypcji serwisu zasili konto Mazurskiego WOPR i będzie przeznaczona na działania ratownicze i utrzymanie Systemu Ratownictwa.
System Monitoringu Jachtów na Mazurach
Monitoring jachtów to rozwiązanie polegające na wyposażeniu jachtów w specjalne urządzenia elektroniczne bazujące na technologii GPS oraz GPRS (pakietowa transmisja danych) w oparciu o usługi sieci Plus. Pozwala on na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na wodach poprzez większą efektywność pracy WOPR. Dzięki specjalnym lokalizatorom montowanym na jachcie możliwe jest monitorowanie pozycji geograficznej jachtów, a czujnik przechyłu automatycznie zasygnalizuje wywrotkę jachtu i przekaże alarm do WOPR. Urządzenia będą wyposażone również w przycisk awaryjny pozwalający zawiadomić ratowników pod numerem 601100100 o zdarzeniu wymagającym interwencji. Informacje z zamontowanych urządzeń będą przekazywane do systemu w Mazurskim WOPR, które posiada aktualną informację na temat lokalizacji własnych sił i środków (karetek wodnych). Pozwoli to na przyspieszenie podejmowanie decyzji i uruchomienie odpowiednich zasobów do akcji w dokładnie zlokalizowanym miejscu zdarzenia.
Słupki bezpieczeństwa oraz kąpieliska w sieci
Słupki bezpieczeństwa to wspólny projekt Zachodniopomorskiego WOPR oraz Plusa polegający na instalacji 1850 sztuk słupków heksametrycznych na całej długości linii brzegowej województwa zachodniopomorskiego od Świnoujścia do Jarosławca. Pozwoli to na zwiększenie bezpieczeństwa turystów i mieszkańców oraz ułatwi pracę ratownikom. Instalacja słupków obecnie trwa, termin wbicia ostatniego słupka planowany jest na początek lipca.
Dokładna informacja dotycząca lokalizacji zdarzenia znacznie skróci czas dotarcia służb ratowniczych. Niezorientowany w terenie turysta będący świadkiem jakiegoś zdarzenia, po zadzwonieniu na numery alarmowe i ratunkowe (112, 601100100) będzie w stanie określić dyspozytorowi z dużą dokładnością swoje położenie poprzez podanie „numeru słupka". Również w roku bieżącym realizowany jest projekt „Kąpieliska w sieci", w ramach którego sieć Plus przekazała sprzęt oraz zapewnia łączność internetową na kąpieliskach nadmorskich Województwa Zachodniopomorskiego.
Power Paraglide Rescue System
W 2011 r. Plus został partnerem akcjiPower Paraglide Rescue System. Jest to realizowany przez MOSiR w Gdańsku program patrolowania wybrzeża Gdańska przy użyciu paralotni. Pilot paralotni wyposażony jest w system łączności z ratownikami pracującymi na kąpieliskach morskich oraz posiada przy sobie pneumatyczną kamizelkę ratunkową, która jest zrzucana z powietrza osobie tonącej. Dodatkowym aspektem projektu jest zapewnienie stałej kontroli czystości plaż i morza.
System Informacji Wizualnej dla Turystów w górach
System wykorzystuje 42-calowe monitory zainstalowane w 14 lokalizacji wskazanych w Tatrach przez TOPR oraz w 25 lokalizacjach obejmujących pozostałe pasmo polskich gór oraz Jurę Krakowsko-Częstochowską, a wskazanych przez GOPR. Informacje dostarczane są poprzez nowoczesny system zdalnego zarządzania treścią z wykorzystaniem usługi iPlus - bezprzewodowego dostępu do internetu. System pozwala na przekazywanie aktualnych warunków turystycznych, informacji o zagrożeniach atmosferycznych oraz komunikatów ratowników górskich. Redaktorem serwisu jest, w zależności od lokalizacji monitorów, ratownik dyżurny TOPR, lub ratownik dyżurny w każdej z Grup Regionalnych GOPR. Każdy z nich we własnym zakresie aktualizuje treści pojawiające się na monitorach znajdujących się na terenie działania jego jednostki ratowniczej. Informacje podawane są co 10 minut i może z nich korzystać za darmo każdy turysta.
Edukacja
Plus oraz służby ratownicze cyklicznie organizują imprezy, których celem jest edukacja i profilaktyka. Pokazy ratownictwa, Dzień Dziecka z Sopockim WOPR, Dni Otwarte TOPR czy imprezy promujące bezpiecznie zachowanie nad wodą i w górach to równie ważny element działań służących poprawie bezpiecznej turystyki.
Informacje na temat bezpieczeństwem nad wodą można też znaleźć na specjalnym portal www.601100100.pl.
Współpraca z Fundacją Grupy Vodafone
Dzięki środkom Fundacji Grupy Vodafone, jednego z akcjonariuszy Polkomtel SA, możliwe było zaopatrzenie służb ratowniczych w specjalistyczny sprzęt medyczny i ratowniczy, sprzętu do nawigacji satelitarnej oraz realizacja programów szkoleń dla dzieci i młodzieży z zasad bezpiecznego zachowania i udzielania pierwszej pomocy. Tylko w bieżącym, 2011 roku środki pozyskane od Fundacji Grupy Vodafone pozwoliły na zakup quadów dla 7 Grup Regionalnych GOPR. W planach przewidziane jest również wykorzystanie środków Fundacji Vodafone na: wsparcie technologiczne zarządzania działaniami ratowniczymi oraz pozyskiwanie danych meteo i dystrybucję informacji dla TOPR, rozbudowę Zintegrowanego Systemu Ratownictwa.