CIO stanowiskiem o znaczeniu strategicznym w miarę, jak firmy sięgają po rozwiązania chmurowe
Umiejętność zarządzania kapitałem ludzkim coraz ważniejsza w małych i średnich przedsiębiorstwach - Vincent Vanderpoel, Vice President & General Manager IPG LaserJet and Enterprise Solutions, EMEA.
Szefowie działów IT (CIO) są coraz częściej zachęcani do przyjęcia wyraźniejszej i bardziej interaktywnej roli w biznesie. Wiąże się to z przechodzeniem rozwiązań IT, wykorzystujących koncepcję ‘cloud computing’. Operacje, które dotąd były wspomagane przez systemy informatyczne znajdujące się na „zapleczu” firmy, teraz zarządzane są za pośrednictwem rozwiązań wykorzystywanych na „pierwszej linii frontu”. Jak szacuje IDC, do 2020 r. 33% wszystkich informacji będzie przechodzić przez „cyfrową chmurę”.* Jednocześnie HP na podstawie swoich wewnętrznych badań przewiduje, że w 2012 r. Internet będzie głównym źródłem drukowanych stron - z sieci pochodzić będzie 35% wydruków. To nowa rzeczywistość, do której muszą się dopasować szefowie IT. Jednym z wyzwań, jakie stoją przed dostawcami usług IT, jest zaoferowanie mobilnych narzędzi, dzięki którym pracownicy mogą w prosty i szybki sposób połączyć się z infrastrukturą IT bez ponoszenia przy tym dodatkowych kosztów. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej ze względu na różnorodność konkurujących metod wdrożeniowych i modeli biznesowych wykorzystujących np. systemy operacyjne czy usługi w „chmurze”.
Zmieniająca się rola szefa IT
Firmy, szukające rozwiązań optymalizujących koszty, coraz częściej decydują się nie tylko na centralizuję baz danych, ale też na korzystanie z usług na żądanie. Ten trend szefowie działów IT mogą wykorzystać jako szansę, która umożliwi im rozszerzenie swoich kompetencji - dotąd często ograniczonych do zwykłej obsługi infrastruktury IT - o nowe strategiczne funkcje związane z realizacją celów biznesowych. HP, dysponując najszerszą ofertą na rynku druku i przetwarzania obrazu oraz potrzebnymi do tego kompetencjami i najlepszymi w branży usługami oferowanymi w „chmurze”, pomaga swoim klientom w przekształceniu środowiska druku w miejsce, które będzie źródłem efektywności i rozwoju firmy, a nie generowania kosztów. Taką możliwość szefom działów IT daje technologia ePrint**.
Nowe technologia ePrint oznacza jednak, że pojawia się jednocześnie zapotrzebowanie na menedżerów IT, którzy posiadają nie tylko kompetencje w obszarze zarządzania infrastrukturą IT, ale też umiejętności w zakresie „miękkiego” zarządzania ludźmi. Są one niezbędne, by kierować i wykorzystywać nowe, poziome relacje w całej firmie, a tym samym uzyskać lepsze wyniki i większą konkurencyjność na rynku.
Rozwój talentów informatycznych
Allard de Jong, certyfikowany trener w obszarze zarządzania karierą, wyjaśnia, że w obliczu tak szybkich zmian technologicznych, szefowie działów IT muszą nauczyć się koncentrować na czynniku „ludzkim”. Nie jest to proste. Zarówno pracownik, jak i „freelancer” coraz częściej musi udowadniać swoją wartość w błyskawicznie zmieniających się, coraz bardziej płynnych, zatomizowanych, transparentnych i jednocześnie coraz bardziej wymagających systemach zatrudnienia.
Jak wyjaśnia de Jong, „umiejętności ludzkie” najlepiej zrozumieć w następujący sposób:
- Power, czyli siła (oddziaływanie, podejmowanie decyzji)
- Ethics, czyli etyka (dyplomacja, grzeczność, uczciwość, profesjonalizm)
- Office politics, czyli polityka biurowa (autopromocja, osobista marka, widoczność)
- Persuasiveness, czyli siła przekonywania (empatia, doskonałe umiejętności komunikowania i słuchania)
- Leadership, czyli przywództwo (dostrzeganie całości zagadnienia, odpowiedzialność, umiejętność z zakresu zarządzania i motywacji)
- Educational interests, czyli zainteresowania edukacyjne (ciągłe dążenie do wiedzy i rozwoju umiejętności)
Dlaczego kompetencje w obszarze miękkiego zarządzania są dziś tak ważne? Od szefów IT coraz częściej oczekuje się, że będą spełniać potrzeby biznesowe wykraczające poza infrastrukturę IT. Mają zarządzać relacjami między pracownikami i budować usługi sieciowe. Nawiązywanie relacji z pracownikami i kierownictwem na każdym poziomie pozwala jednocześnie lepiej zrozumieć priorytety biznesowe, a w ostatecznym rozrachunku, wyróżnia szefów informatyki jako „e-Liderów”.***Umiejętności przywódcze oraz zdolność do zarządzania kapitałem ludzkim to nowe kompetencje wymagane od specjalistów zarządzających infrastrukturą IT.****
Wydrukuj drogę do wyższej wydajności
Najbardziej efektywny szef działu IT to zatem osoba, która zna techniki „miękkiego” zarządzania, dąży przy tym do podniesienia efektywności, dzięki upowszechnieniu wśród pracowników nowych innowacyjnych rozwiązań. Z tych samych powodów szef działu IT może być postrzegany jako faktyczny lider w firmie. Dzisiaj ten status pozwala uzyskać technologia HP ePrint** , która umożliwia drukowanie z każdego miejsca i o każdej porze, przy użyciu np. telefonu komórkowego lub urządzenia z dostępem do Internetu.
HP szacuje, że aż 78% profesjonalistów chce drukować ze smartfonów. Technologia ePrint pozwala im to zrobić w bezpieczny, ekonomiczny i zorganizowany sposób, poprawiając przy tym mobilność i wydajność pracowników. Dotyczy to także szefów IT, którzy dzięki ePrint, zyskują strategiczną przewagę - mogąc wszakże prowadzić biznes w czasie rzeczywistym, i to niezależnie od miejsca, gdzie obecnie przebywają.
* Źródło: Wewnętrzna analiza HP, All Associates, IDC.
** Dla firm zatrudniających mobilnych pracowników, którzy potrzebują dostępu do materiałów ze swojego smartfonu. HP ePrint Enterprise zwiększa wydajność dzięki mobilnemu dostępowi do druku w sposób, który gwarantuje, że dane nie wydostają się poza bezpieczną sieć. ePrint Enterprise to jeden, wszechobecny przycisk "Drukuj", dzięki któremu mobilni pracownicy mają bezpośrednią kontrolę na drukiem. Mogą szybko i łatwo drukować dokumenty, zdjęcia czy emaile, przy zachowaniu korporacyjnych standardów bezpieczeństwa. HP ePrint Enterprise wymaga funkcji email-to-print, wykorzystującej adres email i drukarkę sieciową. HP ePrint Enterprise wymaga smartfonu BlackBerry® z system w wersji 4.5 lub nowszej i obsługą Internetu oraz poczty, telefonu iPhone® 3G lub nowszego z systemem iOS 4.2 lub późniejszym z dostępem do Internetu i poczty, urządzenia HP webOS z systemem webOS 1.45 lub 2.0 bądź urządzenia z systemem Android w wersji 1.4 lub nowszej, z oddzielnie wykupioną usługą bezprzewodowego dostępu do Internetu, oprogramowania serwerowego HP ePrint Enterprise oraz aplikacji usługowej HP ePrint. Rozwiązanie działa z drukarkami, które są zgodne ze standardami PCL5/6, PCL3 bądź PCL3GUI (HP i innych marek). BlackBerry wymaga wdrożonego systemu BlackBerry Enterprise Server (BES). HP webOS będzie dostępny w październiku 2011 r. Więcej szczegółów: www.hp.com/go/ePrintEnterprise
*** Cath Jennings. Zmieniająca się rola CIO w biznesie. 29.1.2008 http://www.computerweekly.com/Articles/2008/01/29/229151/The-changing-role.of-the-CIO-in-the-business.htm
**** Zmieniająca się rola CIO: potrzebne nowe umiejętności.” INSEAD. http://knowledge.insead.edu/CIONewSkillsNeeded080805.cfm?vid081