Czy warto ubezpieczać sprzęt RTV i AGD?
Według danych firmy ubezpieczeniowej AIG, w 2013 roku sprzedaż polis przedłużonej gwarancji, obejmującej sprzęty RTV i AGD, wzrosła ok. 40 procent rok do roku. W tym samym czasie o blisko jedną trzecią wzrosła również liczba szkód zgłaszanych przez klientów, w tym awarii, nieumyślnych uszkodzeń wskutek nieszczęśliwego wypadku i kradzieży. Obejmowanie ochroną nowych kategorii urządzeń, nowe zakresy ochrony ubezpieczeniowej, wzrost świadomości klientów oraz efektywna współpraca z dystrybutorami sprzętu RTV i AGD to kluczowe czynniki, które zdaniem ekspertów AIG decydować będą o kierunkach rozwoju tego segmentu ubezpieczeń.
Przedłużona gwarancja to rodzaj polisy ubezpieczeniowej, wydłużającej i rozszerzającej zakres ochrony sprzętów RTV i AGD w stosunku do standardowej gwarancji producenta. Od momentu wprowadzenia na rynek tego typu polis, AIG ubezpieczyła w Polsce już blisko 400 tysięcy urządzeń o łącznej wartości ponad 500 milionów złotych. Obecnie firma współpracuje z tak znanymi sieciami sprzedaży sprzętu RTV i AGD jak: Media Markt, Saturn, RTV EURO AGD, Neonet czy też Auchan.
- Przydatność polisy zwiększa sprzedaż
Sprzedaż polis przedłużonej gwarancji oferowanych przez AIG wzrosła w 2013 r. o ok. 40% w stosunku do poprzedniego roku. Równocześnie Polacy coraz częściej zgłaszali różnego typu szkody związane ze sprzętem, co świadczy o rosnącej świadomości klientów, a także przydatności polisy. Liczba tego typu zdarzeń zgłoszonych ubezpieczycielowi wzrosła o ponad 30% w porównaniu do poprzedniego roku.
„Tak znaczący wzrost sprzedaży polis przedłużonej gwarancji to w dużej mierze efekt rosnącej świadomości ubezpieczeniowej Polaków, którzy coraz częściej decydują się na zakup wysokiej jakości sprzętu elektronicznego oraz urządzeń AGD. Często zależy im także, by przedłużyć jego żywotność i chronić od dodatkowych ryzyk. Przedłużona gwarancja to swoiste koło ratunkowe dla sprzętu, który ma nam długo służyć, obejmuje też zdecydowanie więcej nieprzewidzianych zdarzeń niż standardowa gwarancja” - powiedział Paweł Zieliński, Dyrektor Regionalny ds. Produktu Przedłużonej Gwarancji na Europę w AIG.
Gwarancja producenta stanowi jedynie zabezpieczenie na wypadek awarii sprzętu, a jej ważność na terenie całej Unii Europejskiej wynosi 2 lata. Przedłużona gwarancja oferowana przez AIG to nawet 3 lata dodatkowej ochrony (co łącznie z gwarancją producenta daje 5 lat od momentu zakupu sprzętu). Co bardzo istotne, polisa przedłużonej gwarancji w wariancie rozszerzonym chroni również urządzenia przed dodatkowymi ryzykami: przypadkowym, nieumyślnym uszkodzeniem wskutek nieszczęśliwego wypadku, a także kradzieżą lub rabunkiem.
- Najchętniej ubezpieczamy duże AGD. Coraz chętniej także tablety
Według danych AIG z 2013 roku, około połowę wszystkich ubezpieczonych przez Polaków urządzeń stanowił sprzęt AGD. Na sprzęt RTV i fotograficzny przypadało ponad 35% całkowitej sprzedaży polis przedłużonej gwarancji w ubiegłym roku, zaś na sprzęt komputerowy - odpowiednio 15%. Od połowy 2011 r. firma ubezpiecza również tablety. Liczba tych urządzeń, objętych przedłużoną gwarancją, sięgnęła już kilkunastu tysięcy.
„W ścisłej czołówce najchętniej ubezpieczanych sprzętów tradycyjnie znaleźć można duże AGD, czyli pralki, lodówki, zmywarki i kuchenki elektryczne. Klienci zwykle oczekują, że tego typu sprzęt będzie im służył dłużej niż dwa-trzy lata. Z drugiej strony, obserwujemy bardzo duże zainteresowanie przedłużoną gwarancją na urządzenia mobilne, takie jak tablety czy smartfony, powszechnie dostępne ze względu na wyraźny spadek cen. W tym przypadku głównym motorem rosnącej sprzedaży polis jest ochrona tych delikatnych urządzeń przed przypadkowym uszkodzeniem wskutek nieszczęśliwego wypadku (związanym z upadkiem czy uszkodzeniem wyświetlacza), a także ryzykiem ewentualnej kradzieży” - powiedział Paweł Zieliński.
- Mądry Polak przed szkodą
By uniknąć nagłych wydatków, te cenniejsze i najbardziej potrzebne urządzenia warto dodatkowo ubezpieczyć. Istotną cechą przedłużonej gwarancji oferowanej przez AIG jest prosty sposób sprzedaży polis oraz likwidacji szkody. Po jej zgłoszeniu firma zajmuje się sprawą kompleksowo - klient nie musi martwić się o transport sprzętów stacjonarnych, diagnostykę ani odbiór sprzętu. Nie musi również pokrywać żadnych dodatkowych kosztów związanych z zakupem części zamiennych (co różni polisę przedłużonej gwarancji AIG od spotykanych niekiedy pakietów assistance na sprzęt RTV i AGD). Zakres przedłużonej gwarancji, czas ochrony sprzętu i procedury likwidacji szkody są szczegółowo ustalane w ramach danego programu ubezpieczeniowego wdrożonego przez AIG we współpracy z partnerem biznesowym. Jak wynika z danych firmy za 2013 r., blisko 1/3 klientów, którzy zgłosili szkodę objętą przedłużoną gwarancją, otrzymało w efekcie zupełnie nowy sprzęt. Średni czas wymiany urządzenia wyniósł ok. 5 dni roboczych, natomiast naprawy ok 10-14 dni roboczych.
„Ważnym elementem naszej przewagi konkurencyjnej jest prosta konstrukcja programu przedłużonej gwarancji, a także wysoka jakość świadczeń przysługujących klientom. Blisko 1/3 posiadaczy ubezpieczeń przedłużonej gwarancji otrzymuje od nas nowy sprzęt. Stan każdego urządzenia oceniamy indywidualnie. W przypadku, jeśli naprawa starego, zużytego sprzętu, okazałaby się nieuzasadniona, jego posiadacz otrzymuje od nas nowy egzemplarz. Bierzemy przy tym pod uwagę kryteria ekonomiczne, technologiczne oraz dążenie do wysokiego poziomu satysfakcji klientów” - zauważył Paweł Zieliński.
źródło: aig/agdrtv24.pl