FagorMastercook S.A. - podsumowanie 2010 roku
W 2010 roku przychody ze sprzedaży FagorMastercook wyniosły niemal 900 mln zł. Wbrew znaczącym spadkom, jakie odnotowywała branża AGD w Polsce, były one wyższe o 11% rok do roku. Wzrost eksportu liczony w euro wyniósł ponad 27%. Wg danych GFK Polonia udział FagorMastercook w rynku AGD* w ujęciu wartościowym wyniósł w 2010 roku 8,9%. Tym samy firma poprawiła swoją pozycję i z piątego miejsca w 2009 roku przesunęła się na miejsce czwarte. Natomiast pod względem ilości sprzedanych produktów odnotowała wzrost udziałów o 0,1 punktu procentowego i jest wiceliderem rodzimego rynku (11,9%).
Na uzyskanie tych wyników wpłynęła dobra sprzedaż czterech kluczowych dla FagorMastercook kategorii produktowych. Pierwszą z nich są pralki ładowane od góry. W 2009 roku ilościowy udział firmy w tym segmencie wynosił 17,3%. Natomiast rok później już co piąta sprzedawana w Polsce pralka top była opatrzona logo marki Mastercook, co dało spółce trzecie miejsce na podium. Drugim ważnym segmentem są kuchnie wolnostojące. W 2010 firma odnotowała pozytywny trend w rozwoju ich sprzedaży (+3,5%). Tym samym umocniła zajmowaną przez siebie silną drugą lokatę, osiągając udziały ilościowe na poziomie 32,2%. Również pod względem ilości sprzedanych w 2010 roku płyt gazowych do zabudowy oraz piekarników FagorMastercook zajmuje na polskim rynku mocną pozycję z udziałami w wysokości odpowiednio 22,8% i 17,8%.
„Miniony rok, mimo spowolnienia gospodarczego, był dla FagorMastercook bardzo udany, zwłaszcza jego zakończenie. W grudniu osiągnęliśmy bowiem historyczny poziom udziałów w krajowym rynku AGD - w ujęciu wartościowym było to 11,3%, a w ujęciu ilościowym 14,7%. Umocnienie naszej pozycji w warunkach dużego, ponad 11% spadku rynku osiągnęliśmy w wyniku konsekwentnie realizowanej strategii sprzedaży, przy intensywnym wsparciu działań marketingowych oraz stałemu poszerzaniu portfolio oferowanych produktów. Działania zaplanowane na najbliższe lata mają na celu dalsze zwiększanie naszych udziałów w rodzimym rynku, głównie w ujęciu wartościowym. Jednocześnie eksport nadal będzie stanowił główną pozycję w strukturze sprzedaży, gdyż jest bezpośrednim impulsem do zwiększenia produkcji w naszych fabrykach. Planujemy, że w tym roku nasze zakłady opuści ponad 1,4 mln sztuk sprzętu, z czego około 900 tysięcy trafi na rynki zachodnioeuropejskie” - podkreśla Ireneusz Bartnikowski, Prezes FagorMastercook.
W grudniu 2010 we wszystkich czterech kluczowych kategoriach produktowych spółka odnotowała po raz pierwszy w swojej historii tak wysokie udziały ilościowe, które wyniosły odpowiednio: pralki top - 27,3%, kuchnie wolnostojące - 38,2%, płyty gazowe do zabudowy -25,3%, piekarniki - 20,4%.
*Dane zawarte w informacji prasowej prezentują udziały firmy FagorMastercook w rynku polskim na podstawie raportu GFK Polonia - za okres styczeń-grudzień 2010 - cyklicznego badania sprzedaży 6 kategorii dużych urządzeń AGD (pralki, kuchnie i piekarniki, lodówki, płyty, okapy, zmywarki)