Jak się ma branża AGD w Polsce? Produkcja, sprzedaż oraz eksport - wnioski
Wzrost produkcji dużego AGD przy spadku produkcji małego AGD - taki jest pierwszy wniosek, po przeanalizowaniu danych za 2012 rok. Wg danych GUS za 11 miesięcy 2012 r. wolumen produkcji dużego AGD wzrósł o 9,0% Y/Y, natomiast małego AGD spadł o 14,8% Y/Y - w efekcie tego łączny wolumen produkcji AGD wzrósł o 0,8%. Wzrost produkcji dużego AGD wynika głównie ze zwiększenia krajowych mocy produkcyjnych w fabrykach. Natomiast spadek produkcji małego AGD to efekt zlecania produkcji tego rodzaju sprzętu podmiotom z Dalekiego Wschodu i dalsza jego sprzedaż pod marką danego producenta.
Kolejny wniosek, który nasuwa się po rzuceniu na okiem na dane, tym razem CECED Polska, to fakt, że nastąpił wzrost eksportu AGD z Polski. Eksport sprzętu AGD z Polski w 1-3Q 2012 r. wyniósł ok. 2,5 mld EUR (+11,1% Y/Y), a wg szacunków w całym 2012 r. osiągnął wartość 3,5 mld EUR (ok. +12% Y/Y). Spadek dynamiki eksportu AGD za 1-3 Q 2012 r. o 4,5 p.p. Y/Y jest efektem spadku popytu na AGD w Niemczech i we Francji będących największymi rynkami zbytu dla producentów krajowych. Spowolnienie tempa wzrostu eksportu AGD w całym 2012 r. mogłoby być większe, gdyby producenci nie zwiększali zaangażowania na silnie rosnących rynkach wschodnich (głównie w Rosji, na Ukrainie oraz Turcji). W samej Rosji w 1-3Q 2012 r. rynek AGD wzrósł o ok. 23,1% Y/Y. W 2013 r. również będzie obserwowane zwiększanie udziału rynków wschodnich w eksporcie polskich producentów, ale pomimo tego dynamika wzrostu eksportu może być niższa niż w 2012 r.
W 2012 r. wartość krajowego rynku AGD wzrosła o ok. 6%
Trzeci wniosek płynący z danych z rynku, to fakt że wartość krajowego rynku AGD wyniosła w 2012 r. 5,3 mld PLN, co oznacza wzrost o ok. 6% Y/Y. W zeszłym roku nabywców znalazło ok. 4,65 mln sztuk sprzętu (ok. +3% Y/Y). W ciągu całego roku nastąpiły również zmiany w udziale poszczególnych spółek w całym rynku. Wg. CECED Polska o zwiększeniu sprzedaży przez poszczególne spółki decydowało w głównej mierze umieszczenie produkcji w Polsce (Samsung) oraz intensywna kampania marketingowa (Arcelik - właściciel marki Beko). Należy zaznaczyć, iż różnice w udziale rynkowym liderów są niewielkie i mogą się zmieniać w zależności od nakładów na kampanie marketingowe. Wzrost wartości krajowego rynku AGD w tempie wyższym niż wzrost wolumenowy w pewnej części spowodowany jest przez podwyżki cen poszczególnych produktów, ale co ważniejsze dla samego rynku również większy udział bardziej zaawansowanego, co oznacza droższego, sprzętu AGD. Z szacunków rynkowych wynika, iż wzrost krajowego rynku będzie obserwowany również w 2013 r.
źródło: agdrtv24.pl