agdrtv24 - twitteragdrtv24 - facebookagdrtv24 - linkedin
Jak się ma branża AGD w Polsce? Produkcja, sprzedaż oraz eksport - wnioski

Jak się ma branża AGD w Polsce? Produkcja, sprzedaż oraz eksport - wnioski

EKSPRESY DO KAWY / Akcesoria do ekspresów / 2013-01-23 14:58:00

Wzrost produkcji dużego AGD przy spadku produkcji małego AGD - taki jest pierwszy wniosek, po przeanalizowaniu danych za 2012 rok. Wg danych GUS za 11 miesięcy 2012 r. wolumen produkcji dużego AGD wzrósł o 9,0% Y/Y, natomiast małego AGD spadł o 14,8% Y/Y - w efekcie tego łączny wolumen produkcji AGD wzrósł o 0,8%. Wzrost produkcji dużego AGD wynika głównie ze zwiększenia krajowych mocy produkcyjnych w fabrykach. Natomiast spadek produkcji małego AGD to efekt zlecania produkcji tego rodzaju sprzętu podmiotom z Dalekiego Wschodu i dalsza jego sprzedaż pod marką danego producenta.

Polecane sklepy

RTV Euro AGDMedia ExpertMedia MarktNEONET

Kolejny wniosek, który nasuwa się po rzuceniu na okiem na dane, tym razem CECED Polska, to fakt, że nastąpił wzrost eksportu AGD z Polski. Eksport sprzętu AGD z Polski w 1-3Q 2012 r. wyniósł ok. 2,5 mld EUR (+11,1% Y/Y), a wg szacunków w całym 2012 r. osiągnął wartość 3,5 mld EUR (ok. +12% Y/Y). Spadek dynamiki eksportu AGD za 1-3 Q 2012 r. o 4,5 p.p. Y/Y jest efektem spadku popytu na AGD w Niemczech i we Francji będących największymi rynkami zbytu dla producentów krajowych. Spowolnienie tempa wzrostu eksportu AGD w całym 2012 r. mogłoby być większe, gdyby producenci nie zwiększali zaangażowania na silnie rosnących rynkach wschodnich (głównie w Rosji, na Ukrainie oraz Turcji). W samej Rosji w 1-3Q 2012 r. rynek AGD wzrósł o ok. 23,1% Y/Y. W 2013 r. również będzie obserwowane zwiększanie udziału rynków wschodnich w eksporcie polskich producentów, ale pomimo tego dynamika wzrostu eksportu może być niższa niż w 2012 r.

W 2012 r. wartość krajowego rynku AGD wzrosła o ok. 6%

Trzeci wniosek płynący z danych z rynku, to fakt że wartość krajowego rynku AGD wyniosła w 2012 r. 5,3 mld PLN, co oznacza wzrost o ok. 6% Y/Y. W zeszłym roku nabywców znalazło ok. 4,65 mln sztuk sprzętu (ok. +3% Y/Y). W ciągu całego roku nastąpiły również zmiany w udziale poszczególnych spółek w całym rynku. Wg. CECED Polska o zwiększeniu sprzedaży przez poszczególne spółki decydowało w głównej mierze umieszczenie produkcji w Polsce (Samsung) oraz intensywna kampania marketingowa (Arcelik - właściciel marki Beko). Należy zaznaczyć, iż różnice w udziale rynkowym liderów są niewielkie i mogą się zmieniać w zależności od nakładów na kampanie marketingowe. Wzrost wartości krajowego rynku AGD w tempie wyższym niż wzrost wolumenowy w pewnej części spowodowany jest przez podwyżki cen poszczególnych produktów, ale co ważniejsze dla samego rynku również większy udział bardziej zaawansowanego, co oznacza droższego, sprzętu AGD. Z szacunków rynkowych wynika, iż wzrost krajowego rynku będzie obserwowany również w 2013 r.

źródło: agdrtv24.pl

agdrtv24
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe