Jakie tablety kupują Polacy? Czy kupujemy coraz tańsze modele?
Tablety to urządzenia, które zrewolucjonizowały sprzedaż w ostatnich pięciu latach. Produkty będące pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy laptopem a smartfonem oferują swobodę i stały dostęp do multimediów oraz świata informacji. Wykreowały nową modę na posiadanie mobilnego urządzenia w dłoni lub torebce. Wysoka dynamika sprzedaży skłaniała producentów do wprowadzania nowych produktów na polski rynek oraz kierunkowania swojej oferty produktowej w tę właśnie stronę. Nie dziwi więc, że po latach obfitych w rosnące słupki sprzedaży, krzywa zaczyna wypłaszczać się coraz bardziej. Czyżby rynek nasycił się tabletami? A może cykl życia tabletów jest dłuższy niż pierwotnie zakładano? Jedno jest pewne to rynek, na którym coraz trudniej konkurować.
Firma Agito.pl będąca jednym z największych sklepów internetowych w Polsce, wzięła pod lupę ostatnie cztery miesiące (od października do stycznia) sprzedaży tabletów w swoim sklepie. Okres 4 miesięcy nie został wybrany przypadkowo. Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że czwarty kwartał w roku to czas szczególnego zainteresowania multimediami pod kątem świąt, zaś pierwszy miesiąc nowego roku to okres intensywnych zakupów urządzeń związany z pozyskaniem środków finansowych z prezentów. Konsumenci dostrzegając znaczące obniżki cen elektroniki po świętach, świadomie czekają z zakupem do czasu wyprzedaży. Firma Agito.pl odnotowała w 2014 roku 51% wzrost sprzedaży tabletów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Gdy spojrzymy już tylko na wskazane wcześniej 4 miesiące, wzrost wynosi około 30%.O ile ta pierwsza liczba wiąże się w dużym stopniu z ogólnym wzrostem sprzedaży w całym sklepie, o tyle druga jest wyraźnie związana z preferencjami zakupowymi. Osoby kupujące tablety rok i dwa lata wcześniej, chętniej sięgały po inne produkty. Średni koszyk zakupowy tabletów w podanym okresie roku 2013 wynosił 688zł, a w roku 2014 obniżył się do kwoty 359zł.
W ostatnich 4 miesiącach Polacy wyraźnie wybierają tańsze modele jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. To naturalne, że najwięcej ilościowo sprzedaje się najtańszych modeli z 7-calowymi ekranami. Droższe i większe A-brandy wymieniamy znacznie rzadziej i wykorzystujemy nieco inaczej. Wśród droższych modeli powyżej 1100zł najlepiej sprzedają się tablety Samsung, zaś w cenie do 1100zł konsumenci decydują się na firmę Lenovo. To nie zmienia jednak faktu, iż do szybkiej komunikacji na co dzień idealne są nieduże i lekkie tablety.
Co roku obserwujemy lekki wzrost zakupu tabletów, jednak nie jest to tak spektakularny boom, jak jeszcze w 2012 roku. W porównaniu do 2013 roku zauważamy spadek średniej wartości zamówienia. Nasi Klienci sięgają po tańsze modele A-brandowe, czyli Samsung czy Lenovo, jednak najpopularniejsze są tzw. B-brandy - Tracer, Manta, Prestigio itp… - mówi Piotr Michalski, Product Manager Agito.pl.
Dość istotne wydaje się jednak to, iż w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy od dłuższego czasu zdarzyła się sytuacja, gdy dynamika sprzedaży laptopów przewyższyła tablety. Podobnie było w innych kategoriach segmentu technologii, np. smartfonach, czy e-czytnikach, których sprzedaż także wzrosła. To może być kolejny argument za nasyceniem rynku. Z drugiej strony producenci zauważając ten trend, powinni stawiać swoim urządzeniom coraz wyższe wymagania. Innowacyjność, funkcjonalność mogą być najważniejszymi wyznacznikami dla przyszłości firm oferujących tablety.
Początek tego roku wyraźnie wskazuje, że cena wciąż jeszcze ‘czyni cuda”, ale w TOP 5 pojawia się coraz więcej droższych modeli, głównie z łącznością 3G. Tym samym średni koszyk zakupowy wzrasta do 412 zł (wyliczony na podstawie sprzedaży total tabletów w okresie 1 styczeń-15 luty 2015).
Co czeka nas w najbliższych miesiącach? Jak co roku, po targach CES w sklepach pojawi się wiele nowych, atrakcyjnych urządzeń oraz wzbogacone wersje dotychczasowych modeli tabletów. Szczególnie uważnie będziemy przyglądać się „tabletowym hybrydom”, czyli urządzeniom przejmującym powoli rolę notebooków. Z drugiej strony ciekawe na ile pojedynek tablety vs smartfony wpłynie na sprzedaż tych pierwszych.
źródło: agito.pl/agdrtv24.pl