Kompleksowe rozwiązanie Sony do produkcji w standardzie HDR
Produkty, metody pracy, formaty... Firma Sony oferuje pełne możliwości stosowania standardu HDR na wszystkich etapach produkcji, od rejestracji po wyświetlanie obrazu w sali kinowej, transmisjach na żywo, tworzeniu materiałów wideo do Internetu i obsłudze wydarzeń. Jej rozwiązania wychodzą naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu branży szerszym zakresem barw i większym zakresem dynamiki, których połączenie owocuje bardziej realistycznymi wrażeniami przy oglądaniu oraz poprawą szczegółowości obrazu.
Już wcześniej ogłoszono, że w celu popularyzacji produkcji w standardzie HDR firma Sony opracowała nowe wersje oprogramowania, dzięki którym użytkownicy jej systemów kamerowych do transmisji na żywo, serwerów, monitorów i kamkorderów będą mogli realizować transmisje na żywo w jakości HD HDR oraz korzystać z organizacji pracy „Instant HDR”.
Równolegle z rosnącym popytem na materiały HDR stacje telewizyjne z całego świata powszechnie zaczynają używać przeznaczonych do transmisji na żywo kamer 4K/HD Sony z funkcjami HDR: HDC-4800, HDC-4300 i HDC-P43. Kolejnym elementem wzbogacającym ofertę rozwiązań firmy Sony do produkcji na żywo w standardzie HDR jest nowy tryb rejestracji XAVC, optymalizujący kodowanie pod kątem obrazu HDR. Mogą z niego skorzystać użytkownicy serwera do produkcji na żywo 4K/HD PWS-4500 poprzez aktualizację oprogramowania*. Nowy tryb rejestracji zapewnia lepszą reprodukcję złożonych szczegółów oraz jasnych odcieni karnacji i innych elementów kolorystyki. Pozwala to na użycie serwera PWS-4500 do rejestracji obrazu i generowania powtórek w zapewniającym lepszą jakość standardzie HDR — bez wprowadzania zmian w dobrze znanej już w branży, bezproblemowej organizacji pracy z plikami XAVC.
Oprócz tego firma Sony oferuje formaty zapisu RAW i X-OCN. Użycie pierwszego z nich zalecane jest w produkcjach o wysokim poziomie, na przykład w wysokobudżetowych filmach, w których istnieje możliwość obsłużenia dużych ilości danych i zarządzania nimi. X-OCN (eXtended Tonal Range Original Camera Negative) to z kolei zoptymalizowany format, precyzyjnie zapewniający równowagę między jakością obrazu a objętością danych. Możliwość zapisu w tym formacie daje przenośny rejestrator AXS-R7 połączony z kamerą filmową PMW-F55 lub F5. Format X-OCN zachowuje wszystkie dane rejestrowane przez przetwornik obrazu i zapewnia 16-bitową dokładność przejść tonalnych. Idealnie nadaje się do korygowania kolorystyki materiałów HDR. Aby zakres jego zastosowań nie ograniczał się do rozwiązań Sony, firma współpracuje z innymi podmiotami przy tworzeniu produktów obsługujących X-OCN.
W kwietniu 2017 r. liczba podmiotów wspierających format X-OCN zwiększyła się do 10. Są to: ASSIMILATE Inc., Autodesk, Avid Technology Inc., Blackmagic Design, Colorfront, Filmlight Ltd., Grass Valley, nablet, Pomfort i SGO.
Oferowane przez firmę Sony systemy, metody pracy i uniwersalne formaty zapisu zapewniają niespotykaną dotąd elastyczność pracy podczas każdej produkcji HDR, co stanowi dodatkową wartość dla nadawców.
źródło: sony/agdrtv24.pl