Kupujesz nowy aparat? Sprawdź dokładnie przed zakupem w sieci
Zakup nowego aparatu najczęściej budzi wiele pozytywnych emocji i poprzedzony jest dogłębną analizą - niezależnie czy jest to sprzęt dla zawodowego fotografa czy użytkownika, który zaczyna przygodę z fotografią. O ile wybór konkretnego modelu body czy obiektywu to kwestia indywidualna, o tyle zakup sprzętu z niesprawdzonego źródła może skutkować poważniejszymi konsekwencjami. Podpowiadamy na co warto zwrócić uwagę.
Wśród konsekwencji związanych z zakupem sprzętu z tzw. szarej strefy wymienić można m.in. brak gwarancji w autoryzowanych serwisach, możliwość naliczenia dodatkowych opłat importowych i celnych, a także problemy z reklamacją lub zwrotem towaru/pieniędzy.
Coraz częściej kupujemy w sieci
Najnowsze badania pokazują, że już ponad połowa polskich użytkowników Internetu robi zakupy w sieci. Kupujemy niemal wszystko - od artykułów spożywczych, po bardzo drogą elektronikę konsumencką. Jeśli decydujemy na zakup przez Internet lustrzanki lub bezlusterkowca o wartości nawet kilku tysięcy złotych, warto dokładnie sprawdzić pochodzenie nowego sprzętu.
Produkty z tzw. szarej strefy to aparaty i obiektywy importowane spoza europejskiej dystrybucji, czyli nieprzeznaczone do sprzedaży na rynkach państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Szwajcarii. Kupując w nieautoryzowanych, niesprawdzonych sklepach internetowych, łatwo natknąć się na produkty oferowane po dużo niższych cenach niż rynkowa. Na pierwszy rzut oka taki produkt może wydawać się pełnowartościowym towarem, ale okazyjnie niska cena powinna wzbudzić naszą czujność.
Zagrożenia
Najpoważniejsze z zagrożeń, jakie niesie za sobą zakup sprzętu fotograficznego od niesprawdzonych dostawców to niepełna ochrona gwarancyjna, ograniczone prawa konsumenckie w przypadku zwrotu towaru czy brak możliwości zarejestrowania produktu w promocjach typu Cashback. Jak to może wyglądać w praktyce? Ponieważ takie ograniczenia mogą różnić się w zależności od producenta, prezentujemy listę potencjalnych zagrożeń związanych z zakupem produktów z tzw. szarej strefy na przykładzie produktów Canon:
- Produkty z szarej strefy nie są objęte lokalnym serwisem gwarancyjnym firmy Canon. Jeśli siedziba sprzedawcy znajduje się poza Europą, uzyskanie pomocy nie podlega lokalnym przepisom gwarancyjnym - usługi serwisowe mogą być realizowane przez nieautoryzowane punkty serwisowe.
- Brak możliwości korzystania ze wszystkich promocji producenta (np. Cashback, Produkty za 1zł i inne).
- Produkty spoza europejskiej dystrybucji nie są objęte lokalnymi prawami konsumenckimi w zakresie zwrotu produktów.
- Zestaw może zawierać nieautoryzowane elementy innych dostawców, które nie zostały zatwierdzone przez firmę Canon i nie spełniają wymogów lokalnego prawa.
- Dołączone oprogramowanie może nie działać prawidłowo w danym regionie.
- Sprzedawcy towarów z szarej strefy często dostarczają nieoficjalne/nieczytelne kopie podręczników lub wersje w innych językach.
Jak ustalić, czy produkty pochodzą z szarej strefy
Pochodzenie aparatu można sprawdzić po numerze seryjnym widocznym na korpusie. W przypadku zakupu online, najlepiej uzyskać od sprzedawcy właśnie numer seryjny produktu i przesłać go bezpośrednio do producenta. W przypadku Canon, takie informacje można uzyskać pod specjalnym adresem szarastrefa@canon.pl lub na dedykowanej stronie www.canon.pl/kupuj-odpowiedzialnie.
źródło: canon/agdrtv24.pl