Kurier do domu przywozi RTV/AGD Czy warto kupować z segmentu RTV/AGD w e-commerce?
Gdy większość sklepów była zamknięta w związku z pandemią, wielu ich Klientów przerzuciło się na zakupy w sieci. Również same sklep zintensyfikowały sprzedaż internetową, czy to aby odzyskać straty, czy żeby wykorzystać okazję do zwiększenia obrotów on-line. Co prawda od kilku miesięcy wszystko już jest otwarte, jednak sporo kupujących wciąż woli zakupy internetowe od tradycyjnych. Czy słusznie? Czy warto kupować sprzęt RTV/AGD w sieci?
Kurier do domu podczas epidemii
Zacznijmy może od tego, że pandemia nie skończyła się niestety wraz ze zdjęciem ograniczeń sanitarnych. Wręcz przeciwnie, wielu lekarzy przestrzega, że właśnie teraz, po otwarciu sklepów, kawiarni, czy domów weselnych, trzeba być szczególnie ostrożnym. Mimo stosowanych środków bezpieczeństwa, gromadzenie się w dużych grupach wiąże się z ryzykiem zarażenia wirusem. Choć sytuacja w Polsce wydaje się być pod kontrolą, nie ma gwarancji, że to się nie zmieni. W niektórych krajach władze rozważają przywrócenie pewnych ograniczeń. Inne, jak USA czy Brazylia, straciły zdaje się zupełnie kontrolę nad sytuacją. Może więc niewychodzenie z domu jest jednak dobrym pomysłem?
Skutkiem ubocznym ograniczeń związanych z pandemią jest też to, że Klienci przyzwyczaili się do kupowania on-line. Człowiek nie lubi zbaczać z raz wydeptanej ścieżki. Jednocześnie, branża e-handlowa, jak również usługi logistyczne niezbędne w e-commerce, miały czas wypracować procedury bezpieczeństwa na okoliczność epidemii, jak i rozwinąć działalność. Jest więc gdzie i jak robić zakupy w sieci. Doniesienia z branży logistycznej wskazują nie tylko na wzrost obrotów w e-commerce, ale też np. na większe zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową w miastach, dzięki której sklepy internetowe mogą skrócić drogę towaru do Klienta. Zamówienie szybko zrealizuje sklep internetowy, a dostarczy je kurier do domu.
RTV i AGD w e-commerce
Głównym powodem, dla którego ludzie robią zakupy w sieci jest większy wybór i lepsze ceny towarów. Według badań opinii Klientów polskiego e-commerce (Gemius 2020) 76% internautów kupujących w sieci uważa, że w e-commerce są większe możliwości wyboru produktów niż w sklepach stacjonarnych, a prawie ⅔ wyraża opinię, że do robienia zakupów on-line motywuje ich większy asortyment niż w sklepach stacjonarnych. Jednocześnie prawie połowa ankietowanych deklaruje, że do wyboru konkretnego sklepu internetowego zachęcają ich niższe ceny produktów.
Ceny produktów w sieci faktycznie są niższe, chociaż w przypadku sprzętu AGD i RTV sprawa nie jest tak jednoznaczna. Rosnąca popularność zakupów on-line oraz (co może ważniejsze) łatwość porównywania cen nawet podczas zakupów w sklepie stacjonarnym (dzięki smartfonom) skłoniły te placówki handlowe do obniżenia cen produktów. Jest to skutek tzw. efektu odwróconego ROPO (od angielskiego Research Online, Purchase Offline), który oznacza, że Klienci oglądają produkty off-line, ale kupują je on-line. Według raportu Gemius dla e-commerce Polska 2020 przede wszystkim tyczy się to perfum i kosmetyków, odzieży i właśnie sprzętu RTV/AGD. W efekcie, ceny niektórych produktów z tej kategorii w sklepach stacjonarnych są porównywalne do cen on-line. Dotyczy to przede wszystkim produktów markowych o większej wartości: aparat fotograficzny za 1500 zł będzie kosztował tyle samo on-line i off-line, podczas gdy słuchawki za 100 zł mogą być znacząco tańsze w Internecie, nie mówiąc już o przejściówce do kabla za 5 zł, która w sklepie stacjonarnym może być nawet kilkukrotnie droższa. Dzieje się tak, ponieważ w przypadku droższych towarów mniejsze znaczenie ma dla Klienta czas oczekiwania na dostawę ze sklepu on-line i jej koszt. Zwykle i tak nie są to spontaniczne zakupy, a raczej przemyślane i zaplanowane od dawna. Cena doręczenia natomiast jest tym ważniejsza im bardziej jest zbliżona do ceny samego towaru. Inaczej patrzymy na 15 zł za dostawę kurierską jeżeli kurier do domu ma nam przywieźć kabelek za 10 zł, a inaczej jeżeli ma przywieźć sprzęt za 2000 zł. Skoro już o tym mowa...
Kurier do domu czy do Paczkomatu
Kurier do domu może przywieźć w zasadzie wszystko, ale czy zawsze jest najlepszym wyborem? Oczywiste jest, że kurier do domu przywiezie ci duże AGD. Pralka nie wejdzie nawet do największej skrytki Paczkomatu. Jednak przy mniejszych przedmiotach warto rozważyć alternatywy, zwłaszcza że, jak wspomniano, cena dostawy odgrywa wtedy często większą rolę. W istocie, do większości internautów zakupów nie przywozi kurier do domu, ale do Paczkomatu. Dostawa do Paczkomatu jest nieco tańsza i równie szybka jak kuriera przy 9000 urządzeń czynnych 24/7 łatwo jest odebrać paczkę po drodze.
Wracając do ciężkiego AGD, warto przy okazji wspomnieć, że jego rozmiar jest w pewnym sensie argumentem za zakupami on-line. Wspomnianej pralki kupionej w sklepie stacjonarnym i tak nie weźmiesz pod pachę i nie zabierzesz sam do domu - ktoś będzie ją musiał przywieźć i wnieść do mieszkania. Pozbawia to sklepy stacjonarne jednej z głównych zalet, jaką jest natychmiastowość zakupu.
źródło: agdrtv24.pl