Lenovo i Google zapraszają do Tanga
Projekt Tango, jedno z najbardziej wyczekiwanych rozwiązań na rynku mobilnym pojawi się na urządzeniach konsumenckich już w 2016 roku. Planowana data premiery oraz aplikacje kompatybilne z Tango zostały zapowiedziane podczas ekskluzywnego spotkania przedstawicieli marek z dziennikarzami w ramach Mobile World Congress w Barcelonie.
Do tej pory dostęp do urządzenia z Projektem Tango mieli tylko i wyłącznie deweloperzy i programiści współpracujący z Lenovo i Google w ramach programu App Incubator. Po tegorocznym MWC i wystąpieniu Yang Yuanqing - Chief Executive firmy Lenovo, wiadomo już, że niebawem będziemy mieli okazję poznać pierwszy produkt konsumencki wyposażony w tę technologię. Sama prezentacja Projektu Tango odbyła się w Muzeum Sztuki Katalońskiej w Barcelonie, czyli miejscu, które w praktyce pokazało wykorzystanie lokalizacji i nawigacji w czasie rzeczywistym bez użycia GPS, a także użyteczność skanowania 3D i rozszerzonej rzeczywistości. Podczas prezentacji Jeff Meredith, General Manager i Vice President, Tablet Business Unit w Lenovo przypomniał czym jest Projekt Tango, jaki potencjał w nim drzemie oraz w jaki sposób na dzień dzisiejszy można go wykorzystać. Spacerując po korytarzach muzeum zaprezentował dwie przykładowe aplikacje, które będą współpracować z nowym smartfonem: GuidiGO i Glympse.
Pierwsze, oficjalne zapowiedzi efektów współpracy Lenovo i Google pojawiły się na tegorocznym CES w styczniu wraz z przedstawieniem ogólnej mechaniki działania. Co wiemy dzisiaj o tej technologii? Projekt Tango wprowadza do urządzeń mobilnych nowe elementy budowy - specjalne sensory, kamery oraz oprogramowanie, których zadaniem jest skanowanie otoczenia i tworzenia z niego wirtualnego modelu 3D o szerokich możliwościach edycji. Celem przyświecającym twórcom Tango było umożliwienie takiego widzenia otoczenia przez smartfony, czy tablety, jak przez narząd ludzkiego oka. Co najważniejsze, stworzony model ma idealnie korespondować z rzeczywistością, zachować odpowiednią głębię, prawidłowe proporcje, nachylenie płaszczyzn, odległości oraz obecność realnych i wirtualnych elementów, które można ze sobą dowolnie mieszać i przetwarzać.
Twórcy Projektu Tango mówią o trzech obszarach, w jakich rozwijają obecnie tę technologię: nawigacja wewnątrz pomieszczeń, gaming wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość oraz użyteczność w codziennym życiu np. wsparcie dla osób słabo widzących lub niewidomych. Kilka dni temu, we wspomnianym muzeum w Barcelonie, zaprezentowano pierwszy z nich, czyli nawigację i lokalizację w budynku. Tablet z Projektem Tango wyposażony w aplikację GuidiGO pełnił funkcję wirtualnego przewodnika. Na ekranie użytkownik miał dostęp do całego planu muzeum oraz eksponatów. Dzięki tym danym mógł wyznaczać sobie ścieżki zwiedzania lub w szybki i wygody sposób odnaleźć interesujące dzieło sztuki. Cała droga jest wyświetlana na ekranie z uwzględnieniem realnego otoczenia, przeszkód na drodze i odległości. Po dotarciu do celu urządzenie mogło dostarczyć użytkownikowi więcej informacji na wybrany temat, samego obrazu, autora lub postaci znajdującej się na nim. Druga, zaprezentowana na MWC aplikacja - Glympse to odpowiedź na jedno, bardzo ważne pytanie - gdzie jesteś? Glympse wykorzystuje Projekt Tango prezentując wirtualny obraz miejsca, w którym znajduje się użytkownik, a następnie lokalizuje „poszukiwaną” osobę i wyznacza drogę do odnalezienia jej.
Mechanika działania sensorów, tworzenia wirtualnych modeli 3D i działania rozszerzonej rzeczywistości jest już znana, stąd etap poszukiwań jak największej liczby sposobów na wykorzystanie nowej technologii. Już w 2015 roku Lenovo i Google rozpoczęło współpracę z deweloperami i programistami w ramach programu App Incubator. Dodatkowo, marki zorganizowały konkurs dla pomysłowych twórców aplikacji, w którym najbardziej kreatywny sposób użycia Tango ma zostać nagrodzony w niebagatelny sposób - poprzez wsparcie dla aplikacji oraz umieszczenie jej na w urządzeniach Projektu Tango.
Lenovo zapowiedziało, że pracuje teraz nad tworzeniem i wzbogaceniem ekosystemu aplikacji współpracujących z Projektem Tango. W ciągu następnych miesięcy będzie przedstawiać kolejne możliwości Tango w ramach drugiego i trzeciego filaru.
Według zapowiedzi, pierwsze urządzenie konsumenckie z Projektem Tango pojawi się na rynku w letnich miesiącach 2016 r.
źródło: lenovo/agdrtv24.pl