agdrtv24 - twitteragdrtv24 - facebookagdrtv24 - linkedin
Philips Index 2010. Jakość życia Polaków

Philips Index 2010. Jakość życia Polaków

2010-11-23 12:41:00

Zaskakująco optymistyczne wyniki badania „Philips Index 2010. Jakość życia Polaków” pokazują, że procent Polaków zadowolonych ze swojego samopoczucia jest wyższy niż w wielu krajach Unii Europejskiej. W badaniu przeprowadzonym przez TNS OBOP poruszono zagadnienia związane ze zdrowiem, samopoczuciem, życiem rodzinnym i zawodowym oraz podejściem do nowych technologii. Ogólny indeks zadowolenia Polaków wynosi 65%, stawiając nas w czołówce 23 krajów świata zbadanych na zlecenie Philips. Wyniki Raportu dowodzą, że cenimy sobie wzrost jakości życia oraz oczekujemy jego dalszego polepszenia.

Celem powstania Raportu było zbadanie czy Polacy są zadowoleni z różnych aspektów życia oraz jakie metody stosują, aby poprawić swoje zdrowie i samopoczucie. “Badanie Philips Index 2010 jest wyjątkowe, ponieważ po raz pierwszy zostało poddane analizie tak szerokie spektrum zachowań, które mają wpływ na jakość życia. Zagadnienia ujęte w Raporcie poruszają m. in. kwestie społeczne i środowiskowe, a także omawiają nowoczesne technologie i ich wpływ na nasze życie”  mówi Karol F. Kaliszewicz, Dyrektor Marketingu Philips Polska.

Raport ukazuje deklaracje Polaków dotyczące subiektywnej jakości swojego życia. Uzyskane wyniki nie są obiektywną oceną zdrowia, rzeczywistego wpływu nowych technologii na życie, dostępności do lekarza lub problemów z uzyskaniem pracy, ale interesującym wskaźnikiem w jakich obszarach życia Polacy czują się lepiej bądź gorzej.

Wyniki Raportu pokazują, że powinniśmy zmienić dotychczasowe postrzeganie nas - Polaków, jako społeczeństwa wiecznie niezadowolonego z życia, mającego ciągłe problemy z rodziną, pracą czy zdrowiem. Zebrane odpowiedzi wyraźnie potwierdzają koniec pewnej „kultury narzekania” wywodzącej się z czasów PRL. Eksperci ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podkreślają, że proces mentalnej transformacji Polaków oraz świadomość bycia pełnoprawnymi Europejczykami są najbardziej widoczne w grupie młodych Polaków (18-24 lat). „Młodzi są grupą największych optymistów. Przejawia się to w analizie ich wypowiedzi zarówno, gdy mówią o zdrowiu i długości życia, jak i o dobrych relacjach z bliskimi. Niestety - badanie pokazuje równocześnie, że nie wykonują badań profilaktycznych - być może dlatego, że aż 74% z nich pokłada duże nadzieje w postępie technologicznym w medycynie” - mówi Michał Pozdał, psycholog i specjalista profilaktyki społecznej. Optymizm młodych dotyczy również ciała. Młodzi ludzie są zadowoleni ze swojej sylwetki i nie chcą chudnąć - co stoi w sprzeczności z opinią, jakoby młodzież miała największą obsesję na punkcie wyglądu.

Nasycenie naszego rynku nowinkami technologicznymi i obecność w życiu codziennym technologii teleinformatycznych: e-zakupów, e-urzędów, e-randek, e-społeczności - to pewnego rodzaju bariera dzieląca Polaków, pod względem stopnia optymizmu w spojrzeniu na zdobycze XXI w. Entuzjazm wobec nich jest najlepiej widoczny u osób młodych - wychowanych na telefonach komórkowych, odtwarzaczach mp3 i Facebooku. Młodzi dostrzegają tu jednak pewne zagrożenia - w grupie 18-24 lat najwięcej respondentów uznało, że portale społecznościowe odmieniły ich życie, jednocześnie określając je jako najbardziej naruszające ich prywatność. Nowości technologiczne spełniają również ważną rolę w życiu codziennym starszych Polaków - w szczególności w momencie narodzin pierwszego dziecka(urządzenia domowe takie jak: miksery, mikrofale, automatyczne nianie bardzo ułatwiają codzienne życie z małym dzieckiem). Ogółem 60% badanych uważa, że nowe technologie zmieniły ich życie na lepsze. „Moment wejścia w wiek 25-34 lat jest przełomowy dla młodych. Zaczyna się praca, często pojawia się do spłacenia kredyt, a kończy czas imprez i romantycznych poszukiwań. Dlatego w tym okresie, w porównaniu z młodymi w wieku 18-24 lata, zwiększa się poziom stresu. Nowe technologie pozwalają im codziennie być w kontakcie ze starymi przyjaciółmi, pomimo częstego oddzielenia związanego z przeprowadzką lub podjęciem pracy” mówi dr Jacek Wasilewski, adiunkt kulturoznawstwa na SWPS.

więcej na www.philips.com

agdrtv24
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe