Polacy a zimowe wyprzedaże - wyniki Payback
Zbliżające się zimowe wyprzedaże przyciągną do sklepów ponad 3/4 konsumentów - wynika z ankiety przeprowadzonej w ramach PAYBACK Opinion Poll. Zakupy zrobimy wtedy głównie w centrach handlowych lub w e-sklepach, w których będziemy szukać przede wszystkim odzieży i obuwia. Większość respondentów wyda na wyprzedażach 251-500 zł. Polacy przyznają, że najatrakcyjniejszą formą promocji jest obniżka cen.
W związku ze zbliżającym się sezonem zimowych wyprzedaży, 77% Polaków planuje w tym czasie zakupy, a ponad połowa z nich robi je regularnie każdego roku - wykazuje najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll. Na wyprzedażach największym zainteresowaniem kupujących - zwłaszcza kobiet - cieszą się ubrania, buty lub dodatki do stroju. Inne popularne towary to książki, filmy, płyty muzyczne, gry komputerowe, perfumy i kosmetyki, a także urządzenia elektroniczne - szczególnie chętnie nabywane przez mężczyzn.
Co trzeci respondent planuje wydać na wyprzedażach od 251 do 500 zł, blisko co czwarta osoba zamierza zamknąć się w kwocie do 250 zł, a niemal co piąta osoba przeznaczy na ten cel nawet do 1 000 zł. Pieniądze na zakupy weźmiemy głównie z bieżącego budżetu domowego (56%), jednak prawie 1/3 badanych skorzysta z odłożonych oszczędności. Okazji cenowych będziemy szukać przede wszystkim w centrach handlowych (84%), a co druga osoba - także w internecie. 20% respondentów odwiedzi w tym celu również zagraniczne sklepy online. 3/4 konsumentów przyznaje, że fakt zimowych wyprzedaży zachęca ich do zapoznania się z ofertą sklepów dotychczas przez nich nieodwiedzanych lub odwiedzanych sporadycznie.
Większość respondentów postrzega wyprzedaże jako atrakcyjną okazję zakupową. Tym, co głównie skłania Polaków do kupienia danej rzeczy, jest obniżona cena produktu - uznana przez respondentów PAYBACK Opinion Poll za najatrakcyjniejszy rodzaj promocji. Następne miejsca zajęły kolejno:
- gratisy (np. przy zakupie dwóch produktów, trzeci - za darmo)
- rabaty na kolejne rzeczy - w ramach tej samej transakcji zakupowej (np. przy zakupie dwóch produktów, 50% rabatu na zakup trzeciego).
Do sięgnięcia po portfel znacznie mniej zachęcają nas rabaty na następne zakupy czy darmowa dostawa. Jednak 53% respondentów poza tym, że widzi zalety wyprzedaży, zdaje sobie również sprawę, że sprzedawcy mogą przy okazji próbować wpłynąć na decyzje klientów. Czy łatwo dajemy się zaślepić szałowi wyprzedaży? Wydaje się, że nie. 50% ankietowanych przygotowuje się do zakupów i zawsze porównuje oferty kilku sklepów. 3 na 4 osoby sprawdzają przy kasie, czy cena na metce zgada się z tą na paragonie. Niemniej jednak, 72% badanych przyznaje, że często spontanicznie kupuje na wyprzedażach nieplanowane rzeczy, mimo że wybrało się do sklepu po inny, konkretny artykuł.
źródło: payback/agdrtv24.pl