Samsung uczy studentów technologii i przedsiębiorczości
Już od roku trwa udana współpraca firmy Samsung ze środowiskami akademickimi w zakresie edukacji związanej z platformami mobilnymi. Pracownicy działu badań i rozwoju firmy przeprowadzili cykl wykładów „Systemy mobilne Samsung", ucząc studentów nie tylko technologii związanej z systemem operacyjnym bada na telefony komórkowe, ale też przedsiębiorczości, dzięki której będą oni mogli później stworzone przez siebie aplikacje sprzedać w sklepie Samsung Apps.
Każda platforma sprzętowa staje się użyteczna wówczas, gdy może pochwalić się bogatą i różnorodną ofertą oprogramowania będącą odpowiedzią na potrzeby rynku. Dlatego Samsung postawił w tym zakresie na edukację studentów jako potencjalnie najbardziej zainteresowanych zarówno rozwojem własnych umiejętności, jak też zaspokojeniem potrzeb użytkowników telefonów komórkowych opartych na systemie bada.
"Z reguły to w środowiskach naukowych, wśród studentów, drzemie ogromny potencjał, często niewykorzystany" − powiedział Paweł Kozioł, inżynier ds. produkcji oprogramowania, Samsung R&D Center. "Dlatego Samsung chce wskazać studentom nową drogę nie tylko do rozwoju ich własnych umiejętności w zakresie projektowania oprogramowania do rozwiązań mobilnych, ale − być może − także zarabiania pieniędzy".
Samsung ma za sobą bogatą historię kooperacji ze środowiskami akademickimi. Zarówno fabryka firmy we Wronkach, jak też jej dział badań i rozwoju współpracują z dwiema największymi poznańskimi uczelniami − Politechniką Poznańską i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Przedstawicieli działu badań i rozwoju firmy Samsung do poprowadzenia gościnnych wykładów na temat technologii mobilnych zaprosił prof. Marek Nawrocki, dziekan Wydziału Informatyki UAM. Duży entuzjazm, jaki wzbudziła propozycja, pozwolił na zorganizowanie w bardzo krótkim czasie cyklu wykładów „Systemy mobilne Samsung" i utworzenie dwóch grup słuchaczy. W szkoleniu wzięło udział 28 studentów. Wszyscy pomyślnie ukończyli kurs − co więcej, zadeklarowali dalszą wolę współpracy i chęć tworzenia aplikacji na system bada. Studenci są też zainteresowani powołaniem koła naukowego, w którego ramach mogliby wymieniać się doświadczeniami w tym zakresie.
Z uczelni do sklepu
Do sklepu z aplikacjami Samsung Apps trafiły trzy aplikacje napisane przez słuchaczy wykładów „Systemy mobilne Samsung" − jedna informacyjna i dwie rozrywkowe: ENumber, OMG! Button! i sssSnake. Aplikacja ENumber odsłania tajemnice, które kryją się pod oznakowaniem E umieszczanym na opakowaniach produktów spożywczych. Program zawiera bazę wszystkich wiadomości o komponentach E dodawanych do żywności − od tych oznaczonych numerem 1 (bezpieczne dla zdrowia) do oznaczonych numerem 3 (niebezpieczne). Dostarcza też informacji, czy dany produkt może być spożywany przez wegan, wegetarian, dzieci i alergików. Tę aplikację warto mieć zawsze ze sobą, szczególnie podczas codziennych zakupów.
sssSnake jest nową wersją starej, popularnej gry w węża. Główny bohater pełznie po planszy, zjadając pojawiające się insekty. Dzięki temu cały czas rośnie, ale ginie, gdy dotknie brzegu planszy lub ugryzie samego siebie. Świetna grafika, przyjazny interfejs użytkownika, pięć poziomów prędkości i trzy rodzaje insektów - to doskonała rozrywka zarówno dla miłośników starych telefonów komórkowych, jak też entuzjastów nowych technologii.
Dzięki OMG! Button! można rozkręcić każdą imprezę czy poprawić humor niezbyt wesołym w danej chwili znajomym. Aplikacja zawiera kilkadziesiąt plików dźwiękowych związanych z popularnymi filmami czy sytuacjami, które znalazły swoje miejsce w młodzieżowym świecie, na stałe już połączonym z internetem. Każdy dźwięk jest dostępny w aplikacji pod innym przyciskiem, a usłyszeć możemy m.in. robota R2D2, dramatycznego pieska preriowego, dźwięki z gry Balls of Steel czy filmów South Park i Pulp Fiction.
Iść w ślady najlepszych
Dział badań i rozwoju Samsung Electronics cały czas prowadzi ścisłą współpracę z uczelniami, uwzględniając przy poszukiwaniu partnerów do projektów naukowo-badawczych mocne strony każdej z nich. Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza jest planowane utworzenie koła naukowego będącego kontynuacją przedmiotu „Systemy mobilne Samsung”, a także zapowiedziano dalsze wykłady możliwe dzięki wsparciu finansowemu z funduszy Unii Europejskiej.
"Dla studentów zarobek ze sprzedaży aplikacji to na razie raczej forma kieszonkowego" − mówi Paweł Kozioł. "Natomiast pozyskana wiedza i aktywność w tym zakresie zwiększają ich szanse na zatrudnienie przez firmy, których działalność skupia się na platformach mobilnych. Część z nich obecnie rekrutuje programistów w systemie operacyjnym bada."
Bada to system operacyjny stworzony przez firmę Samsung specjalnie dla telefonów komórkowych tego producenta. W portfolio produktów można go znaleźć w aparatach z rodziny Wave, wkrótce zaś połowa oferowanych przez firmę Samsung telefonów będzie wyposażona w system bada. Od strony funkcjonalnej umożliwia on pobieranie dodatkowych (płatnych i bezpłatnych) aplikacji ze sklepu Samsung Apps udostępniającego w Polsce ok. 5 tys. gier i programów użytkowych. O popularności tego serwisu świadczy fakt, że od początku roku do marca łączna liczba pobrań przekroczyła milion. Polscy programiści, oferujący swoje aplikacje poprzez sklep Samsung Apps, wielokrotnie udowodnili swoje zdolności i zaangażowanie. Polski zespół wygrał międzynarodowy konkurs bada Developers Challenge na najlepszą aplikację do systemu bada w 2010 r. Dużą popularnością cieszyła się też polska edycja tego konkursu − bada Cup, a zwycięska gra Space Hell długo utrzymywała się na pierwszym miejscu najchętniej pobieranych aplikacji.