agdrtv24 - twitteragdrtv24 - facebookagdrtv24 - linkedin
Samsung - wyniki finansowe za trzeci kwartał 2012 r.

Samsung - wyniki finansowe za trzeci kwartał 2012 r.

2012-10-29 16:43:00

Firma Samsung Electronics Co., Ltd. poinformowała, że w trzecim kwartale zakończonym 30 września 2012 r. odnotowała skonsolidowane przychody w wysokości 52,18 bln koreańskich wonów, co oznacza 26-procentowy wzrost rok do roku. W trzecim kwartale skonsolidowany zysk operacyjny osiągnął rekordową wysokość 8,12 bln wonów, co reprezentuje 91-procentowy wzrost rok do roku. Skonsolidowany zysk netto za okres od lipca do września wyniósł 6,56 bln wonów.

W prognozie wyników finansowych opublikowanej 5 października Samsung oceniał, że skonsolidowane przychody za trzeci kwartał osiągną około 52 bln wonów, a skonsolidowany zysk operacyjny — około 8,1 bln wonów. Dobre wyniki Samsunga są przede wszystkim zasługą zwiększonej sprzedaży telefonów komórkowych i większego popytu na panele ekranowe. W tym kwartale dział Mobile Communications odnotował przychody w wysokości 26,25 bln wonów, co reprezentuje ponad połowę łącznych przychodów firmy. Jeśli chodzi o segment paneli ekranowych, do wzrostu rentowności przyczyniły się zwiększone dostawy paneli Organic Light-Emitting Diode (OLED) i Liquid Crystal Display (LCD) używanych w tabletach i smartfonach, a także w telewizorach. Pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na świecie jednostki biznesowe Samsunga wytwarzające gotowe produkty i komponenty odnotowały wzrost sprzedaży w porównaniu z tym samym kwartałem minionego roku. Dział Digital Media & Communications - obejmujący jednostki Consumer Electronics oraz IT & Mobile Communications - zwiększył sprzedaż do 41,90 bln wonów, co oznacza 41-procentowy wzrost rok do roku.

Jeśli chodzi o dział Device Solutions, zysk operacyjny wyniósł 2,29 bln wonów przy przychodach w wysokości 17,40 bln wonów. Segment paneli ekranowych wyprzedził dział półprzewodników pod względem rocznego wzrostu przychodów. Co do rynków walutowych, w trzecim kwartale deprecjacja euro i lokalnych walut na rynkach wschodzących ograniczyła zyski Samsunga o 570 mld wonów. W nadchodzącym kwartale sezon świąteczny zwiększy popyt na urządzenia mobilne, w tym na tablety, kiedy na rynek trafią nowe produkty w bardziej konkurencyjnych cenach. Oczekuje się, że świąteczne promocje, duży popyt na rynkach wschodzących i efekt chińskiego Nowego Roku przyczynią się do wzrostu globalnego zapotrzebowania na produkty IT. Sprzedaż pamięci PC DRAM pozostanie słaba ze względu na nadmierną podaż, a sprzedaż urządzeń cyfrowych zwolni ze względu na niekorzystne warunki rynkowe w gospodarkach rozwiniętych.

Wydatki kapitałowe w wysokości 18,5 bln wonów w pierwszych trzech kwartałach

Wydatki kapitałowe (CAPEX) za trzeci kwartał wyniosły 4,5 bln wonów, przy czym 2,1 bln wonów zainwestowano w dział półprzewodników, a 1,1 bln wonów — w segment paneli ekranowych. Łączne wydatki kapitałowe w pierwszych dziewięciu miesiącach roku stanowiły 18,5 mln bln wonów, czyli 73 proc. budżetu w wysokości 25 bln wonów zaplanowanego na 2012 r.

Układy o dużej wartości dodanej pozostają rentowne

Dział półprzewodnikowy Samsunga - jednostki Memory oraz System LSI - w trzecim kwartale odnotował zysk operacyjny w wysokości 1,15 bln wonów. Przychody wyniosły 8,72 bln wonów, co oznacza spadek o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Niski popyt w połączeniu z nadpodażą układów PC DRAM na globalnym rynku wpłynął na sprzedaż układów pamięciowych Samsunga, która zmniejszyła się do 5,22 bln wonów w porównaniu z 5,5 bln wonów w poprzednim roku. Straty udało się ograniczyć poprzez koncentrację na produktach o wartości dodanej, takich jak serwerowa i mobilna pamięć DRAM, układy logiczne oraz bardziej konkurencyjny asortyment produktów NAND, w tym wbudowanych kart multimedialnych (Embedded Multimedia Card, eMMC) oraz stacji półprzewodnikowych (Solid State Drive, SSD) do notebooków. W kwartale od października do grudnia popyt na pamięć PC DRAM ma pozostać niski, ale nowe urządzenia wchodzące na rynek zwiększą sprzedaż procesorów aplikacyjnych (AP) oraz przetworników obrazu używanych w smartfonach i tabletach. Oczekuje się, że zamówienia na mobilną pamięć DRAM będą wysokie.

Przewidujemy, że globalny popyt na pamięć PC DRAM nie zmieni się, ale sezonowy wzrost sprzedaży układów o wartości dodanej będzie trwał nadal.

Dobra sprzedaż paneli ekranowych spowodowana popytem na telewizory i urządzenia mobilne

Dział paneli ekranowych odnotował zysk operacyjny w wysokości 1,09 bln wonów przy przychodach w wysokości 8,46 bln wonów. Oznacza to wzrost kwartalnej sprzedaży o 19 proc. oraz osiągnięcie rentowności w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Cały rynek paneli ekranowych odnotował kwartalny wzrost. Popyt zwiększył się o 2 proc. za sprawą nowych tabletów oraz rozwoju rynków wschodzących pomimo trwającego nadal osłabienia popytu na rynkach rozwiniętych. Dostawy paneli do telewizorów zwiększyły się o 9 proc. w porównaniu z drugim kwartałem, ponieważ producenci przygotowywali się na gorącą końcówkę roku, choć sprzedaż paneli do notebooków i monitorów pozostała słaba. Samsung odnotował dużą dynamikę wzrostu w segmencie paneli OLED spowodowaną popytem na smartfony klasy wyższej. Nadal rosła sprzedaż produktów o dużej wartości dodanej, takich jak panele LED do telewizorów i panele LCD to tabletów. Ogółem w trzecim kwartale dostawy paneli telewizyjnych Samsunga zwiększyły się o kilkanaście procent rok do roku.

Oczekuje się, że w czwartym kwartale popyt na panele do telewizorów wzrośnie za sprawą czynników sezonowych i chińskiego Nowego Roku, a chińskie subsydia dla produktów energooszczędnych pobudzą sprzedaż dużych telewizorów LED. Tymczasem nadchodzące premiery nowych tabletów pozwolą utrzymać wzrost w segmencie ekranów do tabletów, a popyt na panele OLED do smartfonów pozostanie wysoki w następnym kwartale.

Wyznaczanie trendów mobilnych

Dział IT i komunikacji mobilnej - obejmujący jednostki Mobile Communications, Telecommunication Systems, IT Solutions i Digital Imaging - zakończył trzeci kwartał z zyskiem operacyjnym w wysokości 5,63 bln wonów przy przychodach równych 29,92 bln wonów. Zysk operacyjny działu zwiększył się o 132 proc. rok do roku. Sama jednostka mobilna wygenerowała przychody w wysokości 26,25 bln wonów, co oznacza 82-procentowy wzrost w porównaniu z tym samym kwartałem zeszłego roku. Globalny rynek smartfonów wzrósł o kilkanaście procent, a telefonów wielofunkcyjnych - o około 10 procent kwartał do kwartału. Sztandarowy smartfon Samsung GALAXY S III, obok zróżnicowanej oferty urządzeń inteligentnych, obejmującej produkty klasy wyższej, średniej i podstawowej, miał kluczowy wpływ na zwiększenie marży zysku. Ponadto zoptymalizowany asortyment produktów doprowadził do bardziej konkurencyjnej średniej ceny sprzedaży (average selling price, ASP).

W trzecim kwartale zamówienia na różne odmiany GALAXY Tab pozostały wysokie. Dobrze sprzedawał się również GALAXY Note 10.1, który wyznaczył nowe standardy funkcjonalności poprzez rysik S Pen oraz funkcję dzielenia ekranu. Sprzedaż szerokopasmowej technologii bezprzewodowej Long Term Evolution (LTE) zwiększyła się w trzecim kwartale, ale rosnąca konkurencja cenowa ograniczyła marżę zysku. Oczekuje się, że w czwartym kwartale rynek smartfonów utrzyma dynamikę wzrostu za sprawą rosnącego popytu, zwłaszcza na rynkach wschodzących. Samsung planuje umocnić się na pozycji lidera rynku smartfonów dzięki produktom klasy wyższej, takim jak GALAXY S III, oraz poprzez zwiększenie sprzedaży GALAXY Note II.

Telewizory klasy wyższej zapewniają stabilność w obliczu dużej konkurencji cenowej

Dział elektroniki użytkowej - do którego należą jednostki Visual Display i Digital Appliances - w trzecim kwartale odnotował przychody w wysokości 11,60 bln wonów. Zysk operacyjny w wysokości 430 mld wonów reprezentował wzrost o 38 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, ale był niższy, niż w poprzednim kwartale. Ze względu na słabszy popyt na telewizory w sezonie wakacyjnym oraz gospodarczą niepewność na rynkach rozwiniętych nasiliła się konkurencja cenowa między producentami. Samsung zdołał utrzymać rentowność poprzez zwiększanie sprzedaży zarówno telewizorów klasy wyższej, jak i modeli LED specyficznych dla regionu, odpowiednio na rynkach rozwiniętych i wschodzących. Ponieważ sezonowy szczyt popytu na telewizory w czwartym kwartale ma przełożyć się na kwartalny wzrost w wysokości dwudziestu kilku procent, prawdopodobnie proporcjonalnie zwiększy się sprzedaż telewizorów LED. Choć konkurencja nasili się, Samsung pozostanie skupiony na rentowności. Firma zamierza rozwijać sprzedaż produktów klasy wyższej, takich jak telewizory ponad 60-calowe, umocnić się na pozycji lidera rynku Smart TV poprzez poszerzoną ofertę treści oraz zwiększyć sprzedaż zlokalizowanych modeli LED TV.

Jeśli chodzi o jednostkę Digital Appliances, spadek kwartalnych przychodów spowodowany był słabym popytem na rynkach rozwiniętych i sezonem niesprzyjającym sprzedaży klimatyzatorów. W przyszłości firma zamierza zwiększyć sprzedaż na rynkach wschodzących dzięki produktom specyficznym dla regionu i osiągnąć większą rentowność na rynkach rozwiniętych za sprawą produktów o dużej wartości dodanej.

źródło: samsung/agdrtv24.pl

agdrtv24
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe