Sferis radzi: Jak bezpiecznie kupować przez Internet?
Wartość polskiego rynku e-commerce dynamicznie rośnie z roku na rok. Polscy konsumenci mogą wybierać już z oferty ponad 11 tys. sklepów internetowych. Według raportu Centre for Retail Research, nasz kraj wyróżnia się najwyższym w Europie wzrostem rynku e-commerce. W okresie 2010-2011 wyniósł on 33,5%, a w 2012 możemy się spodziewać wzrost o 24%. Wirtualne zakupy, choć komfortowe, nie zawsze są jednak bezpieczne. Paweł Krysa, Kierownik ds. sprzedaży internetowej - ekspert Sferis, sieci sklepów, która już po raz drugi otrzymała tytuł Bezpieczny eSklep, radzi, na co zwrócić uwagę dokonując zakupów w sieci.
Chroń dane
- Loginy i hasła dostępu to bardzo cenne dane, których skopiowanie przez niepowołane osoby grozi włamaniem się na Twoje konto i dokonywaniem transakcji w Twoim imieniu. Dlatego staraj się unikać komputerów ogólnodostępnych (w kawiarenkach, czy w pracy). Wykorzystuj do zakupów jedynie swój prywatny komputer uprzednio zabezpieczając go odpowiednim oprogramowaniem antywirusowym. Pamiętaj również o ochronie danych osobowych. Wystarczy sprawdzić, czy formularz rejestracyjny zawiera pytanie dotyczące zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Jeśli właściciel witryny nie daje nam wyboru, zrezygnujmy z transakcji.
Nie trać czujności podczas transakcji
- Wykorzystuj szyfrowaną transmisję np. przy pomocy protokołu SSL (symbol kłódki pojawiający się w prawym, dolnym rogu w oknie przeglądarki). Zwróć uwagę, czy adres strony, na której dokonujesz rejestracji oraz logowania zaczyna się od protokołu „https”. Po zakończeniu sesji pamiętaj o wylogowaniu się ze strony. Pamiętaj, że przy rozliczaniu płatności każdy sklep internetowy powinien korzystać z centrum autoryzacyjno-rozliczeniowego, np. eCard SA czy Polcard lub z serwisów usługowych które pośredniczą w przekazywaniu płatności (np. Przelewy24.pl, AllPay.pl, PolPay.pl, czy PayPal).
Uważnie sprawdzaj
- Pamiętaj o sprawdzeniu sklepu przed zakupem. Upewnij się, że nie istnieje on tylko wirtualnie. Każdy sprzedawca zobowiązany jest podać nazwę przedsiębiorstwa, adres siedziby oraz informację o organie, który zarejestrował działalność gospodarczą. Zadzwoń i sprawdź, czy pod wskazanym adresem rzeczywiście istnieje dany sklep. Jeśli na stronie WW brakuje bezpośredniego adresu pocztowego, numeru telefonu czy adresu mailowego, znajdź inny sklep oferujący dany produkt. Ponadto zapoznaj się z regulaminem i zapisami dotyczącymi warunków składania zamówienia, dokonywania płatności, terminów dostawy, możliwościach zwrotu zakupionego towaru czy reklamacji. Sprawdź informacje o ochronie danych osobowych przez danego przedsiębiorcę.
Bądź asertywny
- Często odruchowo akceptujemy wyskakujące komunikaty bez uważnego czytania ich treści. Tymczasem takie komunikaty czy maile od nieznanych osób mogą zawierać mechanizmy przechwytywania danych poufnych wykorzystywanych w transakcjach. Dlatego zawsze czytaj dokładnie treść wyskakujących okienek i naucz się odmawiać, jeśli coś budzi Twoje wątpliwości.
Zaufaj ekspertom
- Ułatwieniem w wyborze bezpiecznego sklepu mogą okazać się nagrody, certyfikaty a także opinie innych klientów. Przykładem nagrody jest godło „Bezpieczny eSklep”. Konkurs prowadzony pod patronatem Ministerstwa Gospodarki promuje dobre praktyki gospodarcze oraz znajomość praw konsumenckich sklepów internetowych. W tegorocznej edycji wzięło udział 464 przedsiębiorców. Kapituła konkursu pod przewodnictwem wiceministra Dariusza Bogdana wyłoniła 5 zwycięzców: Astrohobby, Decor 8, Fitness Authority, Sferis, Sortmund.
Wybierz rodzaj dostawy
- Możesz wybrać przesyłkę kurierską bądź odebrać zakupione produkty osobiście. Decydując się na kuriera sprawdź, w jakich godzinach dostarczane są przesyłki - może okazać się, że wygodniej będzie podać adres twojej pracy niż domowy. Odbiór osobisty jest bardziej oszczędny. Salony Sferis położone są w dogodnych lokalizacjach, co sprawia, że odbiór własny jest również bardzo dogodny.
Korzystaj z nowych możliwości
- E-commerce wychodzi naprzeciw potrzebom klientów i oferuje coraz więcej nowych możliwości, które mogą ułatwiać zakupy. Badania* potwierdzają, że internauci coraz chętniej wykorzystują w tym celu urządzenia mobilne. Z raportu o e-commerce w Polsce wynika również, że rośnie zainteresowanie serwisami zakupów grupowych. Łapiąc okazję znajdź czas, by sprawdzić opinie o danym sklepie czy usłudze, zapoznaj się z komentarzami innych kupujących. Pamiętaj również, że wykupując intratną cenowo wizytę w SPA czy u fryzjera możesz mieć kłopot, by umówić się w dogodnym dla Ciebie terminie.
*Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2011”, odsetek osób dokonujących zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w stosunku do roku 2010 wzrósł o 6 punktów procentowych i wyniósł 16 proc.
źródło: sferis/agdrtv24.pl