Sony na IBC 2015
W dniu otwarcia targów IBC 2015 firma Sony przedstawia szereg nowych pomysłów, metod i rozwiązań, które pozwolą jej klientom i partnerom kształtować oraz zmieniać świat rozwiązań dla mediów. Odbywające się w centrum wystawienniczo-kongresowym RAI w Amsterdamie targi IBC to dla Sony okazja do zaprezentowania firmowej wizji „Beyond Definition” oraz jej fundamentalnej roli w zapewnianiu konsumentom nowych wrażeń i w tworzeniu różnorodnych możliwości biznesowych dla podmiotów z branży. Ogłoszone i pokazane na IBC nowości Sony koncentrują się wokół trzech dziedzin będących w ocenie firmy motorami rozwoju całej branży: obrazu, technologii IP i organizacji pracy.
Dominującym motywem imprezy będą niewątpliwie zmiany zachodzące w platformach dostarczających treści i urządzeniach odbiorczych. W tym kontekście Sony koncentruje się na postępie w dziedzinie obrazu, który stanowi podstawę wrażeń każdej grupy odbiorców:
· Rewolucyjny, zintegrowany system kamerowy HDC-4300 do obsługi imprez w standardzie 4K: aby wiernie oddać całą dramaturgię rozgrywających się wydarzeń, zespoły realizujące transmisje na żywo potrzebują łatwego dostępu do różnych rodzajów obrazu, w tym 4K, HD i materiału do odtworzenia w silnie zwolnionym tempie. Zwiedzający wystawę po raz pierwszy mogą więc zobaczyć, jak HDC-4300 — pierwszy na świecie system kamerowy 4K z trzema przetwornikami obrazu 4K typu 2/3" — spełnia to zapotrzebowanie w ramach jednej platformy. Możliwości systemu zwiększą się dodatkowo dzięki zaplanowanej na październik aktualizacji oprogramowania wewnętrznego do wersji 1.1. Umożliwi ona nagrywanie w formacie 4K/100p i wykorzystanie krzywej S-Log 3. Odwiedzający stanowisko Sony mogą obejrzeć nagranie z tegorocznegoFinału Ligi Mistrzów UEFA, filmowanego kamerami HDC-4300 i przetransmitowanego na żywo w standardzie 4K.
· Lepszy obraz dzięki dostępności technologii HDR na etapie rejestracji i produkcji: aby zagwarantować najwyższą jakość obrazu, wynikającą nie tylko z dużej liczby pikseli, Sony rozwija ofertę produktów zgodnych z technologią HDR (High Dynamic Range — duży zakres dynamiczny). Efektownym przykładem jej wykorzystania będzie materiał filmowy HDR w standardzie 4K, utrwalony we współpracy z firmą Dorna Sports podczas tegorocznego motocyklowego Grand Prix Wielkiej Brytanii w klasie Moto GP. Obraz rejestrowany kamerami HDC-4300 został przetworzony zaawansowaną techniką HDR. Zwiedzający ekspozycję Sony mogą oglądać rezultat w rozdzielczości 4K na monitorze OLED Trimaster EL BVM-X300, zapewniającym bardzo szeroki zakres barw i bogactwo przejść tonalnych. Podczas targów IBC Sony przedstawia zalety zastosowania techniki HDR w całej organizacji pracy. Składają się na nie zarówno wrażenia wizualne, jak i praktyczne aspekty zarządzania materiałem HDR od fazy rejestracji przez korekcję kolorystyczną aż po reprodukcję w domowym salonie.
· Nowy kamkorder PXW-FS5 — pełne twórcze możliwości w każdym miejscu: ogłoszony na targach IBC 2014 kamkorder PXW-FS7 zapewnił nowe możliwości dokumentalistom i innym twórcom treści z całego świata. Dziś są oni w jeszcze większym stopniu zainteresowani nabyciem solidnej kamery profesjonalnej, która pozwoliłaby im urzeczywistnić własne wizje artystyczne niezależnie od panujących warunków. Model PXW-FS5 daje użytkownikowi niezrównane możliwości filmowania w ruchu, nawet w najtrudniejszych warunkach. Zapewnia duży wybór trybów zapisu obrazu i szereg łatwych w użyciu środków twórczych. Ta nowa kamera kompaktowa, uzupełniająca udany model PXW-FS7, gwarantuje wysoką jakość obrazu w różnych zastosowaniach profesjonalnych, od wideofilmowania imprez po produkcję materiałów wideo dla firm i do Internetu.
· Pierwsze na świecie* wizjery OLED Full HD do kamer telewizyjnych: na wystawie po raz pierwszy zaprezentowano dwa nowe wizjery wyposażone w 0,7-calowe panele OLED o rozdzielczości Full HD. W porównaniu z obecnym modelem DVF-EL100 wyróżnia je krótszy czas reakcji matrycy i dwukrotnie większa jasność. Zarówno w modelu HDVF-EL20 (standardowym), jak i HDVF-EL30 (klasy premium, wyposażonym dodatkowo w 3,5-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 960 x 540 pikseli) zastosowano nowe szkło powiększające, które ogranicza winietowanie przy oglądaniu obrazu z większej odległości.
*Przeznaczone do kamer ENG i systemów kamerowych, badanie Sony.
Zalety infrastruktury opartej na łączach IP w każdym środowisku produkcji — również w 4K i przyszłych standardach
Rozwój stacji telewizyjnych kształtują obecnie takie czynniki, jak rosnące objętości materiału, presja na szybką emisję czy potrzeba oparcia organizacji pracy na systemach informatycznych. Mając to na względzie, firma Sony systematycznie rozwija rozwiązania, w których wszystkie składniki infrastruktury produkcyjnej są połączone przez łącza IP. Sony współpracuje ponadto z szeregiem producentów, aby ułatwić przejście na rozwiązania IP całej branży, w tym również podmiotom obsługującym trudne transmisje na żywo. Taka zmiana będzie korzystna dla wszystkich, ponieważ ograniczy potrzeby w zakresie infrastruktury i okablowania, umożliwi szersze wykorzystanie standardowych sieci informatycznych i pozwoli efektywniej planować zasoby potrzebne do produkcji:
· Rozszerzone wsparcie opartych na technologii IP systemów Sony do produkcji na żywo w rozdzielczości wyższej niż HD: wprowadzenie systemów produkcyjnych IP Live do głównego nurtu wymaga obecności na rynku szerokiego wachlarza produktów, które zapewnią zgodność z obecnymi, niezawodnymi systemami organizacji pracy w stacjach telewizyjnych. Aby ułatwić pracę innym producentom, Sony zapewnia również pomoc techniczną i testowanie łączności. Aktualnie system do produkcji na żywo z wykorzystaniem technologii IP wspiera 36 producentów z branży.
· Wykorzystanie łączy IP i interfejsu Networked Media Interface do produkcji 4K na żywo: stacje telewizyjne stoją przed wyzwaniem, jakim jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury do produkcji 4K, zwłaszcza transmisji na żywo. Wynika to z faktu, że konwencjonalne rozwiązania SDI (Serial Digital Interface) są w takich zastosowaniach drogie i ciężkie, a ponadto zajmują dużo miejsca. Oferowane przez Sony urządzenia do produkcji na żywo z wykorzystaniem technologii IP nie są uzależnione od konkretnego formatu i umożliwiają użycie jednego przewodu sieci Ethernet do łączenia wszystkich urządzeń oraz przesyłania wszystkich rodzajów sygnałów, od SD po 4K i nowo opracowywane standardy. Ich gama powiększa się obecnie o trzy nowe produkty: pierwszy na świecie mikser 4K/IP Live XVS-8000; procesor pasma podstawowego BPU-4500 do systemów kamerowych 4K/HFR oraz wieloportowy serwer do produkcji na żywo PWS-4500.
Współpraca i jej wpływ na organizację pracy w produkcji i dystrybucji
Sony w dalszym ciągu pragnie odgrywać rolę partnera biznesowego podmiotów z sektora mediów i pomagać im we wprowadzaniu strategicznych zmian w platformach produkcji oraz w organizacji pracy z multimediami i systemach dystrybucji. Wobec żywego zainteresowania branży innowacyjnymi rozwiązaniami Sony do organizacji pracy — usługami Media Lifecycle Service, serwisem chmurowym „Ci” oraz oprogramowaniem Catalyst Edit Sony wprowadza kolejne możliwości i nawiązuje współpracę z nowymi podmiotami:
· Turner Broadcasting System Europe prezentuje wdrożenie platformy Sony Media Backbone Conductor: Steve Fish, wiceprezes regionu ds. techniczno-operacyjnych w Turner Broadcasting System Europe, wspólnie z przedstawicielami Sony opowiada na targach IBC o pomyślnym wdrożeniu platformy Sony Media Backbone Conductor. Odegra ona kluczową rolę w przekształcaniu firmy w bardziej wszechstronne, sprawnie działające środowisko produkcji i dystrybucji. Nowe europejskie centrum mediowe Turner Broadcasting pracuje wyłącznie na plikach cyfrowych. Optymalizuje zarządzanie multimediami dla 35 kanałów nadających w Europie poprzez pełną integrację narzędzi, procesów i aplikacji wykorzystywanych w ośrodkach przygotowania multimediów w Londynie, Madrycie, Monachium, Paryżu, Rzymie i Sztokholmie.
· Wygodne zarządzanie materiałami dla każdego — premiera plaformy Sony Media Navigator na rynku europejskim: Sony demonstruje ogłoszoną w zeszłym miesiącu platformę Media Navigator. To niedrogie, skalowalne rozwiązanie zapewnia elastyczność w zarządzaniu materiałami. Platforma jest wygodna w użyciu i obsługuje cały szereg nowoczesnych formatów multimedialnych, w tym również w rozdzielczości 4K. Doskonale nadaje się dla szerokiego wachlarza odbiorców profesjonalnych, od firm producenckich i lokalnych stacji telewizyjnych po przedsiębiorstwa, organy administracji państwowej i instytucje.
· Ochrona treści i zwiększanie ich wartości: ochrona, przechowywanie i przygotowywanie treści to zagadnienie o dużej wadze, zwłaszcza dla 43% firm medialnych, których archiwa zawierają wyłącznie taśmy z nagraniami. W lipcu tego roku Sony przejęło firmę Memnon. Połączenie jej usług i technologii archiwizacji z systematycznym rozwojem linii Sony Optical Disc Archive oraz usług Media Lifecycle Service otwiera przed firmami medialnymi i stacjami telewizyjnymi nowe możliwości zaawansowanej digitalizacji i zarządzania zasobami multimediów. Na stoisku Sony prezentowana jest nie tylko oferta Memnon, lecz także innych firm zarządzanych przez Sony, takich jak Hawk-Eye i Pulse Innovations.
· W pełni cyfrowa, bezprzewodowa transmisja dźwięku przy minimalnym poziomie opóźnień — nowa seria DWX-N: ciesząca się dużą popularnością w branży seria Sony DWX doczekała się następcy — nowego, w pełni cyfrowego systemu gwarantującego wyższą jakość dźwięku, mniejsze opóźnienie sygnału (1,5 ms*) oraz niezawodną transmisję podczas koncertów, występów teatralnych czy programów telewizyjnych. Razem z nową serią DWX-N, w której skład wchodzi odbiornik DWR-R02DN, doczepiany do paska nadajnik DWT-B01N oraz mikrofon ręczny DWM-02N, Sony wprowadza także nową wersję oprogramowania Wireless Studio, przeznaczonego do obsługi całego systemu.
*Dla wyjścia analogowego
· Nowe możliwości transmisji bezprzewodowej dzięki stacji Sony PWS-100RX1: Sony optymalizuje wykorzystanie sieci bezprzewodowych 4G/LTE i Wi-Fi do bezpośredniej transmisji danych AV ze swoich kamer. Firma spełnia w ten sposób potrzeby producentów wiadomości i dokumentalistów zainteresowanych szybkim i tanim przesyłaniem materiałów proxy. Możliwości strumieniowej transmisji bezprzewodowej do stacji PWS-100RX1 zwiększy dodatkowo nowa aktualizacja do wersji 1.1. Pozwoli ona przesyłać strumieniowo pliki MP4 przeznaczone do zapisu na dysku sieciowym, jak również uzupełniać tworzone metadane danymi GPS.
· HXC-P70 — wysokiej jakości obrazy HD z każdego miejsca za niską cenę: nowa, wielofunkcyjna kamera HD HXC-P70 jest wyposażona w szereg funkcji zdalnego sterowania. Dobrze sprawdza się dzięki temu w środowiskach zdalnej produkcji — przy montażu pod dachem obiektów sportowych lub przy obserwacji pogody z użyciem obudowy wodoodpornej. Duża światłoczułość tego modelu to efekt wykorzystania trzech przetworników Exmor CMOS typu 2/3". Urządzenie jest ten wyposażone w złącze światłowodowe. Umożliwia ono zasilanie kamery z jednostki sterującej HXCU-FB70 i pracę zdalną na odległość do 500 m. W przypadku połączenia światłowodem jednomodowym (SMF) maksymalna odległość zwiększa się do 10 km; wówczas wymagane jest użycie lokalnego źródła zasilania.
· SRG-360SHE — płynne przemieszczanie i fantastyczny obraz nawet przy braku zasilania: kamera Full HD SRG-360SHE jest zgodna z systemem zasilania Power over Ethernet (PoE+) i może być sterowana przez łącze IP. Dzięki temu doskonale nadaje się do montażu w ciasnej przestrzeni, w podwieszanym suficie itp. Model ten jest przeznaczony do różnych zastosowań: produkcji wiadomości, transmisji na żywo imprez sportowych, nagrywania teledysków czy wykorzystania w programach „reality TV”. Jego wyposażenie obejmuje wyjścia IP, HDMI i 3G-SDI, z których każde umożliwia równoległą transmisję obrazu i dźwięku.
· Produkty, przeznaczone do profesjonalnych nagrań 4K i szybkiego przesyłania danych na planie zdjęciowym — nowe, bardzo szybkie macierze dyskowe RAID oraz karta SxS PRO+ o pojemności 256 GB: produkcja treści 4K coraz częściej odbywa się w terenie. Firma Sony opracowała więc nową serię szybkich i pojemnych nośników danych. Szybkie napędy RAID z serii PSZ-RA zawierają dwa 3,5-calowe dyski twarde i są dostępne w wersji o pojemności 4 TB (PSZ-RA4T) lub 6 TB (PSZ-RA6T). W trybie RAID 0 umożliwiają przesyłanie danych z prędkością do 440 MB/s*. Oznacza to, że wykonanie kopii zapasowej pliku o objętości 1 TB trwa około 50 minut. Nowa karta SxS PRO+ SBP-256D oznacza z kolei jeszcze większe możliwości dla operatora kamery. Jej pojemność wynosi 256 GB — dwa razy więcej niż w największym z obecnych modeli.
Beyond Definition — osiągnąć więcej wspólną pracą
— Innowacje w dziedzinie obrazu, technologii IP i organizacji pracy zaprezentowane przez Sony na targach IBC pokazują, że nieustannie dostosowujemy naszą technologię i ofertę usług, tak aby przewyższały one szybko zmieniające się oczekiwania sektora mediów. Nasi klienci, modyfikując własne cele, widzą w nas prawdziwego partnera, zdolnego do zapewnienia znakomitych innowacji technicznych oraz efektywnych, skalowanych rozwiązań — mówi Katsunori Yamanouchi, wiceprezes Sony Professional Solutions Europe. — Innowacyjność od zawsze jest jedną z najważniejszych wartości Sony i dlatego kluczową znaczenie mają dla nas pomysły, metody i umiejętności naszych ludzi, dzięki którym postęp techniczny przekłada się na sukcesy naszych klientów. To dążenie do przewyższenia oczekiwań, zawarte w naszym sloganie „Beyond Definition”, jest szczególnie widoczne właśnie tu, na targach IBC.
źródło: sony/agdrtv24.pl