Spory konsumenckie w UE będą rozwiązywane online i bezpłatnie
Europejczycy będą mieli możliwość szybkiego, skutecznego i niedrogiego sposobu rozwiązywania sporów konsumenckich w zakupach online w całej UE, bez konieczności wchodzenia na drogę sądową. Komisja rynku wewnętrznego w Parlamencie Europejskim (IMCO) przyjęła we wtorek rozporządzenie w tej sprawie. Brzmi pięknie, ale znając podejście UE do...właściwie do wszystkiego, od oscypka zaczynając na ACTA kończąc, nie chce nam się do wierzyć, że dyrektywa ta w zderzeniu z rzeczywistością (tą wirtualną również) będzie naprawdę pomocna.
Co zatem proponuje UE?Konsumenci nadal często nie decydują się na zakupy przez internet. W Polsce w 2011 roku tylko 29 proc. konsumentów dokonało zakupu przez internet i zaledwie 2 proc. dokonało internetowego zakupu w innym państwie członkowskim UE. W Unii odsetki te wynoszą odpowiednio 40 i 9 proc. Obawy konsumentów, ale także przedsiębiorców związane są m.in. z bezpieczeństwem transakcji dokonywanych przez internet i komplikacjami w przypadku ewentualnych sporów.
„Konsumenci i przedsiębiorcy, szczególnie mali, boją się handlu zagranicznego. Dlatego tak ważne jest stworzenie szybkich i skutecznych narzędzi, dzięki którym konsumenci poczują się bezpiecznie w sieci" - zwraca uwagę europosłanka Róża Thun (PO, EPL), członek komisji IMCO i sprawozdawca PE ws. internetowego systemy rozstrzygania sporów konsumenckich (ODR). „Platforma pozasądowego rozstrzygania sporów w zakupach online zlikwiduje obawy i da nam większy wybór towarów i usług, po niższych cenach" - dodaje eurodeputowana.
Komisja rynku wewnętrznego przyjęła również dyrektywę dotyczącą alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (ADR), która reguluje funkcjonowanie pozasądowego rozwiązywania sporów w wypadku problemów z nabytym towarem czy usługą.
KE pod koniec ubiegłego roku przedstawiła propozycje dwóch aktów prawnych mających zagwarantować wszystkim konsumentom w UE możliwość rozwiązywania problemów bez potrzeby wchodzenia na drogę sądową, bez względu na rodzaj produktu czy usługi, których dotyczy spór. Rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów zakłada powstanie ogólnounijnej platformy internetowej (platformy ODR), która ma stanowić wspólny punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorstw służący rozwiązywaniu sporów dotyczących zakupów dokonanych przez Internet w innym państwie członkowskim UE. Unijny punkt zakłada automatyczne przesyłanie skargi konsumenta do właściwego krajowego podmiotu, co ułatwi rozstrzygnięcie sporu w ciągu 30 dni.
Drugi z zaproponowanych przez KE aktów prawnych to dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR), która ma zapewnić istnienie wysokiej jakości podmiotów pozasądowych rozpatrujących wszelkie spory umowne między konsumentami i przedsiębiorcami w ciągu 90 dni. Parlament Europejski oraz Rada UE zobowiązały się przyjąć regulacje w zakresie ODR i ADR do końca 2012 r. Państwa członkowskie będą następnie miały półtora roku na wdrożenie dyrektywy ADR, co oznacza, że w drugiej połowie 2014 r. przepisy powinny obowiązywać na terenie całej UE. Ogólnounijna platforma ODR zostanie natomiast w pełni uruchomiona na początku 2015 r.
- Alternative dispute resolution for consumer disputes - 2011/0373(COD)
- Online dispute resolution for consumer disputes - 2011/0374(COD)
źródło: KE/Euractiv.pl/cecedpolska