agdrtv24 - twitteragdrtv24 - facebookagdrtv24 - linkedin
Trend Micro - konsumeryzacja i model BYOD

Trend Micro - konsumeryzacja i model BYOD

2012-03-01 12:14:00

Jak wynika z raportu zaprezentowanego podczas Mobile Security Forum, firmy szukają nowych sposobów zabezpieczenia sieci oraz urządzeń mobilnych pracowników. Trend Micro przedstawia wyniki najnowszych badań, które wykazały znaczne różnice w podejściu do konsumeryzacji między dyrektorami wyższego i niższego szczebla w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Raport z badań przeprowadzonych wśród dyrektorów działów informatycznych i dyrektorów generalnych (IT Executives and CEO Survey Final Report) został przedstawiony na Forum Bezpieczeństwa Mobilnego Trend Micro (Mobile Security Forum), podczas prezentacji pod tytułem Consumer Mobile Technology in the Enterprise: A Leap of Faith? (Konsumencka technologia mobilna w przedsiębiorstwie - przełamanie oporów?). Mobile Security Forum odbyło się w ramach Mobile World Congress 2012 w Barcelonie. Zjawisko konsumeryzacji staje się coraz bardziej powszechne. Pracownicy coraz chętniej łączą się z sieciami przedsiębiorstw za pomocą prywatnych urządzeń mobilnych. Przynosi to oczywiste korzyści, takie jak większa produktywność i wygoda, ale równocześnie stwarza duże ryzyko związane z bezpieczeństwem danych. Działy informatyczne nie potrafią powstrzymać tego trendu - nawet dyrektorzy najwyższego szczebla używają prywatnych urządzeń mobilnych w celach służbowych.

Raport IT Executives and CEO Survey Final Report został opracowany na podstawie rozmów z ponad 850 dyrektorami firm ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Oto najważniejsze wnioski płynące z tego raportu:

  • 78% firm pozwala pracownikom na używanie prywatnych urządzeń w celach związanych z pracą
  • Wiele (prawie 50%) badanych firm odnotowało przypadki kradzieży danych lub naruszenia bezpieczeństwa
  • 100% przypadków kradzieży danych, o których mowa powyżej, wynikało stąd, że pracownik uzyskiwał dostęp do sieci swojej firmy z prywatnego urządzenia

„Konsumeryzacja nieodwracalnie związała ze sobą branże komunikacji mobilnej i zabezpieczeń internetowych” - mówi Cesare Garlati, Cesare Garlati, Senior Director, Mobile Security w firmie Trend Micro, a także prowadzący Forum Bezpieczeństwa Mobilnego. „Wielu dyrektorów generalnych używa codziennie niezabezpieczonych urządzeń mobilnych, aby uzyskać dostęp do wrażliwych danych w sieciach korporacyjnych. Z nowych badań Trend Micro wynika, że 75% dyrektorów generalnych łączy się z siecią swojej firmy za pomocą prywatnego smartfonu lub innego urządzenia” - dodaje Cesare Garlati.

Jako liderzy firm, dyrektorzy generalni powinni zająć stanowisko w sprawie używania prywatnych urządzeń w miejscu pracy. Również szefowie działów informatycznych muszą mieć plan, w którym zaakceptują konsumeryzację i określą konkretne działania.

Podsumowanie badań poniżej w załączniku pdf.

Podczas Forum Bezpieczeństwa Mobilnego Garlati poprowadził dyskusję panelową poruszającą następujące zagadnienia dotyczące konsumeryzacji:

  • Konsumeryzacja jest faktem i nie można jej zatrzymać - „Postawmy sprawę jasno” - mówi Garlati. „Firmy nie wybierają konsumeryzacji. Ona ma miejsce w firmach, niezależnie od tego, czy im się to podoba, czy nie”.
  • Konsumeryzacja jest dobra dla firm - Zapewnienie pracownikom bardziej dogodnego dostępu do danych w sposób dostosowany do ich wymagań oraz umożliwienie im korzystania z preferowanych urządzeń ma niewątpliwie pozytywny wpływ na ich produktywność i zaangażowanie.
  • Z konsumeryzacją wiąże się ryzyko związane z bezpieczeństwem, reputacją i kosztami ponoszonymi przez firmę. Wyobraźmy sobie na przykład, że pracownik (lub dyrektor generalny) zostawia w restauracji swojego prywatnego niezabezpieczonego iPada, który zawiera dane dotyczące płac pracowników i kont bankowych.
  • W przypadku konsumeryzacji prawdziwym problemem jest brak edukacji, dobrych praktyk i praktycznych wskazówek. Zniechęca to wiele firm, które nie wiedzą, jak sobie radzić z tym trendem.

Cesare Garlati daje firmom praktyczne wskazówki, które można streścić w czterech punktach:

  • Akceptacja konsumeryzacji i wykorzystanie jej potencjału biznesowego
  • Przyjęcie podejścia strategicznego i opracowanie solidnego planu konsumeryzacji
  • Elastyczne reguły („tak”, ale nie dla wszystkiego i wszystkich!)
  • Wdrożenie właściwej infrastruktury technicznej (zapewniającej ochronę danych, zarządzanie urządzeniami mobilnymi i zabezpieczenia mobilne)

źródło: trendmicro/agdrtv24.pl

agdrtv24
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe