W jaki sposób firma Lenovo stworzyła projekt pokrywy nowej Yoga 920 Vibes
Żyjemy w czasach, w których gusta konsumentów zmieniają się w niezwykłym tempie. Nic dziwnego, że producenci sprzętu chcą by ich działania i produkty dotrzymywały kroku współczesnym użytkownikom oraz wykraczały poza kwestie płci, wieku, kultury i geografii.
Tworzone dzisiaj produkty powinny znaleźć odbiorców zarówno w Delhi, a także w Berlinie, w Mediolanie i w Pekinie, a podstawą dla tych wysiłków jest personalizacja. Celem firmy Lenovo jest tworzenie technologii z cyfrowym DNA, aby dostosować się do unikalnych potrzeb użytkowników (np. poprzez zintegrowane czytniki linii papilarnych dla uwierzytelniania biometrycznego, cyfrowego asystenta itp.).
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że estetyka projektowania sprzętu - jak chociażby pokrywy laptopa, może być odbierana bardzo subiektywnie. Stworzenie takiego designu projektu, który trafi w gust kupujących zarówno w Tokio, jak i Sydney, mogą być trudnym wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych projektantów. Dlatego firma Lenovo zdecydowała się na zupełnie nowe rozwiązanie przy tworzeniu kolejnego laptopa konwertowalnego Lenovo™ Yoga™ 920 - współpracę z najbardziej ambitnym trendsetterami w dziedzinie wzornictwa.
Nie od razu Rzym Mediolan...
We współpracy z prestiżową włoską szkołą Istituto Europeo di Design (IED Mediolan) firma zorganizowała konkurs na koncepcje projektowe nowej pokrywy laptopa Yoga 920 ze szkłem Gorilla Glass. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie produktu tak, by przyciągnąć współczesnego globalnego konsumenta, który oczekuje wydajności, mobilności i wszechstronności laptopa klasy premium, ale z inspirującym wzornictwem. Uczestnictwo w konkursie gwarantowało zwycięzcy stypendium od Lenovo.
Spośród 11 miejsc na całym świecie i 10 000 studentów reprezentujących ponad 100 narodowości, IED w Mediolanie był doskonałym miejscem na przeprowadzenie kreatywnej burzy mózgów na rzecz globalnego projektu. Kampania rozpoczęła się przy udziale ponad 130 kandydatów wzornictwa, mody, sztuk wizualnych i komunikacji, którzy złożyli swoje projekty do oceny przez panel doświadczonych projektantów z Instytutu i firmy Lenovo.
Zgodnie z oczekiwaniami, zgłoszenia stanowiły zdumiewający wachlarz interpretacji wzorów pokrywy. Po burzliwej naradzie jury wybrało projekt Louisa Aymonoda 'Vibes of Elegance'.
Zwycięski projekt, który ostatecznie stał się Lenovo Yoga 920 Vibes, można najlepiej opisać jako falujący dywan linii złożonych z jasnych kropek na onyksowym tle, co nadaje szklanej pokrywie poczucie ruchu lub też, jak to określa sam Aymonod, jest to „wizualna wibracja”.
Wzór został zaprojektowany w taki sposób, by podkreślić ultrasmukły profil Yoga 920 i prostotę struktury laptopa. Minimalistyczne i gładkie krawędzie, precyzyjnie wykonane bransoletowe zawiasy i pokrywa tworzą razem oszałamiające trójwymiarowe połączenie, wskazujące na niesamowitą kreatywność i potencjał produkcyjny drzemiący tuż pod powierzchnią tego dynamicznego wzoru.
I to właśnie był impuls napędzający pracę Aymonoda -21-letniego artysty z Villeneuve, małego miasteczka w Dolinie Aosty w północno-zachodnich Włoszech.
Rozmowa z Artystą
Twój projekt jest prosty, nieskomplikowany, a jednak wyszukany. W jakim stopniu opływowa obudowa Yoga 920 wpłynęła na Twój projekt pokrywy?
Aymonod: Konieczne było, abym zrozumiał wewnętrzne wybory wzornicze Lenovo, tak by zachować spójność pomiędzy projektem a produktem: wysokiej jakości materiały, chromatyczna paleta barw, elegancki profil i wyszukane wykończenia - te elementy musiały ze sobą współgrać. Ostatecznie pokrywa musiała zapewnić poczucie harmonijnej jedności, tak jakby cały produkt został wymyślony przez jeden umysł.
Twój tytuł i opis wspominają o koncepcji wibracji. Jaką rolę w tej szczególnej estetyce odegrała moc obliczeniowa Yoga 920?
Aymonod: Chciałem, aby projekt pokrywy określał komputer jako coś więcej niż fizyczne i statyczne urządzenie. W dzisiejszych czasach komputery to inteligentne systemy, które komunikują się z użytkownikiem w sposób coraz bardziej humanistyczny - prosto, intuicyjnie, aktywnie. Zatem skorzystałem z dynamicznej kompozycji, aby stworzyć poczucie drgania, które dla mnie podkreśla żywotność i ludzką stronę laptopa. Pulsujące linie rozchodzące się w przestrzeni nadają pokrywie poczucie bycia żywym i pełnym ogromnego potencjału drzemiącego pod pokrywą.
Co było największą inspiracją dla projektu koncepcyjnego?
Aymonod: Natura zawsze jest dla mnie punktem odniesienia. Traktuję matematyczne prawa natury jako inspirację do projektowania samego w sobie oraz podstawę dla harmonijnych relacji między niezliczonymi aspektami życia. Bez względu na to, jak liczne lub złożone są te części, ich podstawą zawsze jest jak największa prostota, a w tej prostocie rodzą się bardziej złożone kombinacje. Zatem w 'Vibes of Elegance' zastosowałem prosty, dwuwymiarowy element - kropkę - jako istotę wszystkich możliwych linii i kształtów. Harmonia kompozycji pokrywy leży w równowadze podstawowej kropki łączącej się z innymi kropkami w układzie linii, które rozszerzają się w przestrzeni, podobnie jak inne budulce występujące w przyrodzie - atomy, cząsteczki, komórki - tworząc złożone, dynamiczne formy wyrażania się.
Ponieważ nasz świat kurczy się, a marki takie jak Lenovo docierają do globalnej populacji, jak bardzo cieszyłeś się na fakt, że Twój projekt może dotrzeć do milionów?
Aymonod: Wiedza, że mój projekt może dotrzeć do odbiorców na całym świecie pozwoliła mi na stworzenie podejścia całkowicie niezależnego od konkretnego tła kulturowego lub społecznego. Było to niezwykłe wyzwanie i czuję dumę, że zostałem wybrany do udziału w konkursie i udało mi się go wygrać.
Jakie korzyści płyną ze zlecania projektu przez wielonarodową firmę taką jak Lenovo organizacjom typu Istituto Europeo di Design?
Aymonod: Uważam, że tego typu współpraca przynosi korzyści obu stronom. Studenci otrzymują możliwość pracy z międzynarodową marką, aby w pełni zrozumieć i docenić złożoność i dynamikę opracowywania globalnego produktu i oczywiście mieć szansę zaprezentowania swoich prac w tak dużych produktach, jak ten. Dla takich firm jak Lenovo to okazja na przetestowanie potencjału twórczego i perspektyw puli młodych, utalentowanych projektantów. Lenovo jest dobrym rozwiązaniem dla takiego projektu, bo cechuje go świeży, energiczny i pozytywny charakter, który wydaje się być nastawiony na młodych ludzi. Tak więc inwestowanie w młodych projektantów pomaga firmie połączyć się w bardzo intymnej relacji z młodymi umysłami, które są w stanie zaprojektować świat jutra na nieskończenie wiele sposobów.
Yoga 920 Vibes będzie dostępny w rejonie Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki na stronie www.lenovo.com od 1 699,99 euro od października 2017.
źródło: lenovo/agdrtv24.pl