Wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Action
Grupa ACTION zakończyła rok obrotowy 2010 wzrostem rentowności zysku netto o 50% w porównaniu do roku poprzedniego. W analizowanym okresie spółki zależne wygenerowały zyski a Grupa łącznie wypracowała 26,3 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 2,1 mld zł. Wzrost rentowności był możliwy dzięki optymalizacji procesów biznesowych, wzrostowi udziału sprzedaży wysokomarżowych produktów i realizacji zamówień w ramach wygranych przetargów. Celem na kolejne kwartały jest budowanie dodatkowej wartości dla Grupy m.in. poprzez wzmacnianie internetowego kanału sprzedaży i rozwój współpracy z telekomami.
Rok 2010 był pierwszym okresem sprawozdawczym po zrównaniu roku obrotowego Grupy ACTION z rokiem kalendarzowym. Okres objęty sprawozdaniem tj. rok 2010 był krótszy w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego o 5 miesięcy, co powoduje brak pełnej porównywalności danych. W 2010 roku popyt odbudowywał się stopniowo przy równoczesnej silnej konkurencji cenowej na rynku dystrybutorów. Dodatkowo zauważalna była wysoka, szczególnie w IV kwartale, aktywność kanału resellerów. Grupa budowała wynik w oparciu o szeroką ofertę i wysoką dostępność produktów. W omawianym okresie Grupa ACTION S.A. wypracowała 26 288 tys. zł zysku netto i odnotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 2 105 901 tys. zł.
"Lepsze niż przed rokiem wyniki są efektem nie tylko stabilizującego się rynku, ale również pracy, którą włożyliśmy we wzmocnienie jakości sprzedaży i kierunków jej rozwoju. Rozszerzyliśmy ofertę produktów dbając o ich wysoką dostępność. Realizowaliśmy wartościowe zamówienia w ramach wygranych przetargów, zwiększyliśmy liczbę klientów eksportowych i rozszerzyliśmy współpracę z małymi i średnimi sklepami. Większy zysk wynika również z przeprowadzonych procesów optymalizacji w zakresie działania firmy i ponoszonych kosztów. Wypracowane wyniki pozwalają pozytywnie myśleć o kolejnych kwartałach. Mając do dyspozycji ponad 26 mln zł, Zarząd będzie rekomendował podział zysku miedzy Akcjonariuszy na poziomie podobnym do zeszłorocznego" - komentuje Piotr Bieliński, Prezes Zarządu ACTION S.A.
Dystrybucja i kierunki rozwoju
W 2010 roku ACTION odnotowała wzrost sprzedaży niemal w każdej grupie produktów. W IV kwartale wyjątkiem była niższa od zakładanej sprzedaż notebooków, i spowodowana zwiększoną ich bezpośrednią sprzedażą w naszym kraju ze strony producentów. Dodatkowo klienci, przyzwyczajeni w czasie kryzysu do niższych cen, niechętnie patrzyli na ich wzrosty. Wysoką dynamiką odznaczała się sprzedaż artykułów foto, których wzrost ukształtował się na poziomie 38% w porównaniu do roku poprzedniego. Aktywne działania sprzedażowe i rozszerzenie oferty RTV/AGD spowodowały wzrost obrotów w tej grupie o 22,4% w porównaniu do analogicznych wielkości za lata ubiegłe. Penetracja rynku małych i średnich sklepów z urządzeniami RTV/AGD oraz zwiększenie liczby klientów do ponad 300, zaowocowało wzrostem obrotu osiągniętego przez ACTION w tym segmencie o 111% w ujęciu kwartalnym. Spółka systematycznie rozwijała dystrybucję wysokomarżowych marek własnych do sieci handlowych w segmentach IT, FOOD oraz DIY.
"W 2010 roku równolegle do rozwoju tradycyjnej dystrybucji, budowaliśmy internetowy kanał sprzedaży. Rozwój własnych portali (gram.pl i sferis.pl) oraz portali powiązanych (m.in. komputerswiat.pl, elektroda.pl) a także świadczenie usług logistycznych dla sklepów wraz z know how z zakresu nowoczesnych narzędzi informatycznych dla e-commerce jest efektem wiary w szybki rozwój tego kanału dystrybucji i możliwe do osiągnięcia zyski. Działania już teraz przynoszą wymierne korzyści. W 2010 roku wartość zamówień w gram.pl wzrosła o 58% w porównaniu do roku poprzedniego. Sukces sklepu gram.pl i coraz wyższa sprzedaż sferis.pl są dowodem na to, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci" - komentuje Piotr Bieliński.
ACTION systematycznie rozwija sprzedaż i portfolio wysokomarżowych produktów marki własnej ActiveJet. Trwa dalsza ekspansja na rynku B2B, marka pojawiła się w tegorocznych katalogach dużych biuro-serwisów m.in. Konsorcjum Biuro Klub, OSSA i sklepach MAKRO. Marka współpracuje z dystrybutorem Europapier Impap, który posiada status Europejskiego Dystrybutora. Jednym z celów strategicznych jest zwiększenie udziału marki ActiveJet w realizacji zamówień publicznych. "Drugim, obok rozbudowy internetowych kanałów sprzedaży, kierunkiem rozwoju ACTION jest wielopłaszczyznowa współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi. Naszym planem na rok 2011 i kolejne lata jest współpraca z telekomami oparta nie tylko na sprzedaży urządzeń telekomunikacyjnych, ale również pakietów danych. Chcemy świadczyć usługi logistyczne oraz konfekcjonować artykuły promocyjne dla klientów z tej branży, jako jednej z najprężniej rozwijających się w Polsce" - dodaje Piotr Bieliński.
Jednostka dominująca, ACTION S.A. rozwija działalność eksportową. Wysoka dynamika wzrostu sprzedaży, która ukształtowała się na poziomie 12,7% w porównaniu do roku poprzedniego i była wynikiem rozszerzenia portfolia do niemal 7 tys. produktów, wzrostu liczby klientów o 30% i wzmocnienia kontaktów z klientami zamawiającymi regularnie. Wszystkie te działania zaowocowały ponad 30% wzrostem marży na sprzedaży eksportowej. Obecnie Spółka współpracuje z odbiorcami z 40 krajów.
Prestiżowe przetargi
Sygnałem obiecującym poprawę na rynku było pojawienie się pierwszych zamówień publicznych. Przykładem jest wygrany ostatnio przez ACTION duży przetarg zorganizowany przez Centrum Projektów Informatycznych MSWiA na dostawę zestawów komputerowych oraz czytników kart. W ubiegłym roku jednostka dominująca Grupy pozyskała wiele istotnych kontraktów, przy czym do tych najbardziej prestiżowych należałoby zaliczyć kontynuację współpracy i realizację kolejnych zamówień na dostawy najnowocześniejszych urządzeń serwerowych do Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych w Genewie. To największe wdrożenie tego typu przeprowadzone przez polską firmę.
Spółki zależne i marki własne
Zgodnie z zapowiedziami, w 2010 roku spółki z Grupy wygenerowały zyski. Spółka GRAM.PL w ciągu 2010 r. sprzedała niemal 100 000 produktów, a wynik netto wzrósł o ponad 150% w stosunku do ubiegłego roku. Powiększyła się również społeczność zgromadzona wokół portalu. Obecnie buduje ją ponad 1,7 miliona unikalnych użytkowników. Równocześnie, o kolejne 100 000 zwiększyła się liczba klientów sklepu gram.pl, po roku działań wzrosła ona do poziomu 222 000. Spółka powiększyła również bazę punktów odbioru osobistego do 130 w całym kraju. Zysk wypracował również SFERIS. Dzięki systematycznie rozbudowywanej sieci sklepów ubiegły rok spółka zamknęła z 135 punktami sprzedaży w całej Polsce. Realizowana strategia rozwoju zakłada rozbudowę sieci SFERIS w oparciu o system franszyzy. Takie rozwiązanie pozwala spółce nie tylko na geograficzne rozszerzanie swojego zasięgu, ale przede wszystkim na wyraźną optymalizację kosztów zarządzania poszczególnymi punktami sprzedaży. Ważnym krokiem w rozwoju sklepu było powołanie do życia w grudniu 2010 roku kolejnego projektu e-commerce w postaci sklepu outletowego Sferis prowadzonego w domenie www.outlet.sferis.pl. Zgodnie z założeniami spółki oferta sklepu będzie systematycznie poszerzana o kolejne grupy produktów.
Polityka zabezpieczeń
Spółka zakończyła pracę umożliwiające wdrożenie rachunkowości zabezpieczeń, które planowane jest na I kwartał br. "Rozpoczęliśmy prace mające na celu przyjęcie nowej polityki zarządzania ryzykiem kursowym. Zależy nam na wzmocnieniu przejrzystości zasad mających na celu ograniczenie wpływu zmienności kursów na marżę. Równocześnie do tych działań prowadzimy bieżące zabezpieczenie otwartych pozycji walutowych za pomocą transakcji forward i swap" - komentuje Andrzej Biały, Dyrektor Finansowy ACTION S.A.