Wywiad z Rafałem Hermanem - Dyrektorem Handlowym produktów Creative na Polskę (PowerSales International)
Panie Rafale, jeśli mowa o produktach przeznaczonych do rozrywki cyfrowej, szczególnie mam na myśli te połączone z Internetem i komputerami, to pierwsze skojarzenie, które się nasuwa to marka - Creative. Proszę powiedzieć, co nowego przygotowaliście dla konsumentów w Polsce?
[[[zdjecie,3235,prawa]]]To prawda, że Creative budzi u wielu osób skojarzenia z dźwiękiem i muzyką. Właśnie w tym obszarze nasza marka zawsze była liderem na rynku. Dziś jesteśmy jedyną firmą, która zbudowała pełne portfolio bezprzewodowych produktów. Bardzo mocno angażujemy się w promocję rozwiązań „wireless” do odsłuchu muzyki oraz w pracę nad tym, aby pomimo braku połączenia kablem, jakość dźwięku pozostała na najwyższym poziomie.
Nowości zaprezentowane na ostatniej konferencji prasowej Creative udowodniły, że można naszymi urządzeniami nagłośnić naprawdę dużą salę w teatrze. Oczywiście bez kabli. Pokazaliśmy m.in. całkowicie nową kategorię głośników bezprzewodowych - modułowe głośniki Bluetooth z serii ZiiSoundserii Dx. Seria ta składa się jednoelementowych głośników bezprzewodowych ZiiSound D5x, ZiiSound D3x i bezprzewodowego subwoofera ZiiSound DSx. Wprowadzając takie rozwiązanie, Creative zmienia model użytkowania domowych systemów audio przez konsumentów. W przeciwieństwie do tradycyjnych zestawów głośnikowych, użytkownicy nie muszą już kupować ustalonej konfiguracji produktów do określonego zastosowania w domu. Seria ZiiSound™ pozwala użytkownikom rozbudowywać swoje konfiguracje - mogą oni zacząć od pojedynczego głośnika i dodawać bezprzewodowo kolejne.
W ostatnim czasie, rośnie znaczenie słuchawek wśród różnych kategorii naszych produktów. Odnotowujemy tutaj znaczące wzrosty sprzedaży i wierzymy, że rozwiązania bezprzewodowe są przyszłością. Dlatego też, sukcesywnie będziemy wprowadzać na rynek nowe, pozbawione kabla modele, w tym: WP-250, WP-350 oraz WP-450. Ponadto, jako wieloletni lider na rynku MP3 i MP4, mamy do zaproponowania polskim konsumentom odtwarzacze z wbudowanym Bluetooth, takie jak designerskie ZEN Style 2 czy M300, które można całkowicie bezprzewodowo łączyć z słuchawkami. W ubiegłym roku, weszliśmy z sukcesem na rynek tabletów. Zamierzamy poszerzać portfolio w tej kategorii produktów o modele cechujące się znacznie większymi możliwościami i lepszymi parametrami.
[[[zdjecie,3245,lewa]]]Zatrzymajmy się na dłużej przy słuchawkach bezprzewodowych z serii WP - 250, 350 i 450. Proszę powiedzieć dwa słowa o tych produktach.
Każdy z nowych modeli ma niewidoczny mikrofon. To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ większość osób używa słuchawek do słuchania muzyki, ale z telefonu. Mechanizm działania polega na tym, że podczas przyjmowania połączenia muzyka automatycznie się wycisza i możemy komfortowo odbyć rozmowę. Kiedy skończymy, muzyka powraca do naszych uszu. Nowa gama słuchawek stworzona została pod kątem zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb użytkowników, np. WP-250 świetnie sprawdzą się przy joggingu czy jeździe na rowerze ze względu na ich lekką konstrukcję. Ponadto, będą one dostępne w bardzo rozsądnej cenie. Z kolei dla bardzo wymagających odbiorców najlepsze będą WP-450.
[[[zdjecie,3238,prawa]]]Czym jeszcze poza dobrej jakości produktami i innowacyjnymi rozwiązaniami marka Creative chce „przekonać do siebie” konsumentów? Właściwie to pytanie powinno brzmieć - czym stale „przekonuje do siebie klientów?
Sukces marki Creative polega na tym, że oferuje ona konsumentom najnowsze dostępne technologie na świecie. Tak było w przeszłości, chociażby z kartami SoundBlaster, pierwszymi napędami DVD czy systemami głośników kina domowego Dolby Digital oraz DTS. Tak też jest w tej chwili. Nasza dewiza to „najlepsza jakość za rozsądną cenę”. Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny swoich produktów, moim zdaniem Creative nie ma sobie równych.
Skoro mowa o sprzedaży, to jest Pan zdecydowanie odpowiednim adresatem pytania dotyczącego wyników finansowych Power Sales, firmy która zarządza sprzedażą i marketingiem Creative Labs. Pytanie brzmi - jak podsumowałby Pan powoli mijające 6 miesięcy 2011 roku w „wykonaniu” Power Sales?
Ostatnie miesiące nastrajają nas bardzo optymistycznie. Możemy się systematycznie, wielokierunkowo rozwijać. Wiemy, że musimy aktywnie wspierać marketingowo naszą siłę sprzedażową, zwłaszcza w Internecie. Dlatego też, w maju zatrudniliśmy na stanowisku marketing managera Katarzynę Nykiel, która swoje doświadczenie zbierała w takich firmach jak Fujitsu Siemens i Xerox.
Mam nadzieję, ze rynek złapał już pozytywną tendencję po trudnym czasie kryzysu. Nam się już to udało o czym świadczy poziom sprzedaży produktów Creative. Pierwszy kwartał tego roku był bardzo obiecujący, choć niestety kwiecień nie okazał się tak dobry jak zakładaliśmy. Jednak mamy podstawy by sądzić, że wyniki w maju i w czerwcu pozwolą nam to nadrobić.
Jakie zatem są założenia sprzedażowe na drugą połowę roku?
[[[zdjecie,3240,prawa]]] Po najtrudniejszym momencie, w tej chwili tendencje są już zdecydowanie wzrostowe. Bardzo obiecującą kategorią produktów są słuchawki, zarówno te z mikrofonem i bez. Rozwija się ona najdynamiczniej - prognozujemy, że w tym roku wzrost w skali roku osiągnie poziom 30%. Jeśli chodzi o głośniki 5.1 to grupa dosyć problematyczna, której sprzedaż maleje. Ale zastępują ją rozwiązania bezprzewodowe, które są przyszłością dla głośników multimedialnych.
Pozytywnym zaskoczeniem była dla nas kategoria odtwarzaczy MP3/MP4, w której spodziewaliśmy się spadków. Ale okazało się, że nadal jest zapotrzebowanie na bardzo dobre jakościowo i jednocześnie przystępne cenowo odtwarzacze. Rynek MP3 i MP4 się zmniejszył, ale przy okazji wycofali się z niego nasi konkurenci, co w ogólnym rozrachunku przyniosło nam wzrosty sprzedaży. W grupie kamer internetowych naszym bestsellerem jest kamerka Chat HD. Z jednej strony, coraz więcej mobilnych urządzeń ma już kamery wbudowane w standardzie. Ale są one słabej jakości. A dostęp do szerokopasmowego Internetu, pozwalającego na korzystanie z jakości HD w komunikacji video powoduje, że jest coraz więcej entuzjastów wysokiej rozdzielczości.
Mamy też stałych odbiorców kart audio - to konsumenci, którym zależy na naprawdę dobrej jakości dźwięku w swoim notebooku czy komputerze stacjonarnym. Wybierają oni naszą kartę SB X-Fi Surround 5.1 Pro.
Jak natomiast podsumowałby Pan prawie już dwa lata od kiedy to Power Sales odpowiada bezpośrednio za sprzedaż i marketing produktów marki Creative? W kwietniu minęły równo dwa lata jeśli się nie mylę!
Tak, to już 2 lata. Choć rynek nie jest łatwy, udowodniliśmy, że „ustawienie” sprzedaży produktów Creative przez PowerSales przyniosło oczekiwany efekt. Creative po kryzysie na rynku, zdecydował się na wsparcie PowerSales Int. w Europie Środkowej i Wschodniej. Ta decyzja teraz procentuje. Wszyscy jesteśmy zadowoleni.
Na koniec jeszcze jedno zapytanie - czy w tym roku, mam na myśli III lub IV kwartał, konsumenci mogą spodziewać się prezentacji jeszcze jakiś nowych produktów marki Creative na polskim rynku?
Creative wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami, oczywiście nie mogę zdradzać więcej szczegółów na tym etapie. Podpowiem tylko, że chodzi o nowy chip, który zastosowany zostanie w Tabletach z Androidem 3.0.