Sławomir Stanik, Country Manager ASUS Polska
Wywiad ze Sławomirem Stanikiem - Country Managerem ASUS Polska
Panie Sławomirze, pracuje Pan jako Country Manager w Asus Polska już 3 miesiące. Jakie wrażenia? Pozytywne, to na pewno, ale czy zdziwiło Pana coś in minus w strukturach/organizacji i kulturze pracy w firmie Asus Polska? Pytam, bo ma Pan m.in. doświadczenie w pracy w Panasonicu. Czyli porównanie jest możliwe?
Zgodnie z kulturą azjatycką, pytany o wrażenia w nowej pracy, powinienem odpowiedzieć krótko - interesujące. Mówiąc zupełnie szczerze wrażenia z pracy w ASUSie są jak najbardziej pozytywne, jak w każdym nowym miejscu rzeczy zaskoczyło mnie in plus, część in minus. Szczegóły zostawiam dla siebie.
Pomimo odczuwalnej w każdej płaszczyźnie życia i biznesu globalizacji trudno nie zauważyć piętna jakie odcisnęły na polskim rynku pewne style zarządzania, w tym azjatycki. Jego odmiany (styl chiński, koreański i japoński) w pewnych kwestiach różnią się od siebie, jednak główne wartości pozostają bez zmian. Położenie geograficzne, historia, kultura i mentalność ludzi z Dalekiego Wschodu determinują pewien styl pracy i spojrzenia na biznes. Osobiście uważam, że każde doświadczenie biznesowe niesie za sobą potencjał możliwy do wykorzystania w późniejszej pracy.
Panasonic jako światowa korporacja z prawie 100-letnim doświadczeniem, sprawdzoną filozofią biznesową i wieloma sukcesami na konkurencyjnym rynku pozwolił mi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami w zakresie zarządzania kanałami sprzedaży, kreowania rynku, wyszukiwania nowych szans biznesowych, rozwoju personalnego, zarówno osobistego jak i podległego zespołu. Jestem przekonany, że wszystkie te umiejętności będę mógł zweryfikować i dalej rozwijać w nowej rzeczywistości biznesowej w ASUS Polska.
Asus postawił przed Panem konkretne cele i zadania do wykonania, jakie? Jakie cele również Pan sobie postawił obejmując stanowisko Country Managera w Asus Polska?
Moim głównym celem jest skuteczne wdrożenie strategii globalnej firmy na rynku polskim oraz jej dostosowanie do naszych realiów. Zarządzam świetnym zespołem ludzi, którego potencjał staram się w pełni wykorzystywać. Jako country manager kontroluję finanse firmy, efektywność i opłacalność naszych działań - ciężko pracuję, aby znaleźć się w czołówce liderów w dziedzinie IT.
Pozycja firmy ASUS na polskim rynku konsumenckim jest ugruntowana - od 3 lat jesteśmy liderem sprzedaży komputerów mobilnych w Polsce. Jednym z celów, jakie stawiam przed sobą, jest zwiększenie udziałów marki ASUS w segmencie biznes i rozwiązaniach high end’owych.
Odpowiada Pana za komputery mobilne i tablety? Bardzo ważna grupa produktowa. Ważna, ponieważ coraz bardziej popularna, dochodowa i rozwijająca się w szybkim tempie.
Zarówno notebooki, jak i tablety są dla ASUSa bardzo ważnymi kategoriami produktów. Według danych panelu dystrybucyjnego Context nasza firma w IV kwartale 2012 r. była liderem, posiadając ponad 22 proc. udział w rynku. To doskonały wynik, zwłaszcza patrząc na spadki rzędu kilku proc., które zanotował rynek notebooków. Komputery mobilne to nadal najlepiej sprzedająca się grupa urządzeń mobilnych w portfolio ASUSa.
[[[zdjecie,9882,prawa]]]Rynek tabletów rozwija się w ekspresowym tempie. Patrząc na dane IDC z IV kwartał 2012 r. w sprzedaży znalazło się aż 75 proc. więcej multimedialnych tabliczek niż w analogicznym okresie 2011 roku. Na szczególną uwagę zasługuje wynik ASUSa - w 2012 roku udało nam się sprzedać czterokrotnie więcej tabletów niż w 2011. Użytkownicy i branżowi eksperci bardzo dobrze przyjęli całą serię Transformer oraz tablet Nexus 7, który tylko w Polsce w IV kwartale 2012 sprzedał się w liczbie ponad 40 tys. sztuk.
Jak duży jest potencjał tej grupy produktowej w Polsce. Zapewne przeprowadzali Państwo badania rynku. Ile można spodziewać się nowych użytkowników tabletów nad Wisłą w ciągu najbliższych 3-5 lat?
Według prognoz IDC w 2012 roku na globalny rynek trafiło prawie 5 mln więcej urządzeń niż zakładano. Do 2016 roku ich sprzedaż wzrośnie aż o 160 mln. Firma IDC szacuje też, że na polskim rynku sprzedaż tabletów w 2013 roku do 850 tys. Wewnętrzne analizy ASUSa pokazują, że w 2013 roku ASUS sprzeda w Polsce o 50 proc. więcej tabletów niż w 2012.
Widać wyraźnie, że grono miłośników tabletów stale rośnie i ten trend utrzyma się jeszcze przez kilka lat. Wpływ na to ma z pewnością spadająca cena tych urządzeń, łatwość obsługi i mobilność jaką oferują. 2013 rok będzie rokiem urządzeń dotykowych - już teraz na rynku pojawia się coraz więcej notebooków z dotykowymi matrycami oraz urządzeń hybrydowych, łączących w sobie cechy laptopa i tabletu. Doskonałym przykładem jest ASUS Taichi - ultrabook z podwójną matrycą, który można obsługiwać jak tablet.
Flagowe produkty Asusa? Transformer Book, Taichi, VivoBook, czy też Ultrabooki UX31A i U500VZ mają przyciągać uwagę konsumentów w roku 2013. No właśnie. Jakie są plany sprzedażowe marki Asus Polska w segmencie tabletów i Ultrabooków na rok 2013? Ponieważ jeśli spojrzy się na tak popularną kategorię produktów, to logicznym jest, że i "apetyt" Asusa jest większy w roku 2013 niż w 2012?
[[[zdjecie,9884,lewa]]]W 2013 roku zamierzamy sprzedać o kilkadziesiąt procent więcej produktów niż w roku poprzednim. W ofercie ASUSa znajdują się zarówno tablety pracujące na systemie Android jak i tez Windows 8 - użytkownicy z pewnością znajdą urządzenia odpowiadające ich potrzebom i stylowi pracy.
Jeśli chodzi o notebooki to przewidujemy, że po raz kolejny ich sprzedaż spadnie - o ok. 6 proc. w stosunku do 2013 roku. Komputery mobilne odczuwają coraz większą presję ze strony tabletów. Doskonałym przykładem są netbooki, które zostały praktycznie całkowicie wyparte z rynku przez tablety. Stałe miejsce na rynku udało się wywalczyć ultrabookom - obecnie ich sprzedaż szacuje się na poziomie 5 proc. rynku komputerów mobilnych.
Rok 2013 dopiero się zaczął. Rynek zmienia się dynamicznie, więc jak będzie zobaczymy. Ale jaki był rok 2012 już wiemy! Zatem jaki był miniony rok dla Asus Polska? Pod względem finansowym i sprzedażowym.
[[[zdjecie,9883,prawa]]]ASUS nadal utrzymuje się w czołówce producentów komputerów mobilnych. Przewidujemy, że ta sytuacja nie zmieni się w 2013 roku. Doskonałe wyniki sprzedaży tabletów, zarówno globalne jak i regionalne, napawają nas wielkim optymizmem. W tej kategorii produktów mamy zamiar umocnić swoją pozycję zarówno w segmencie urządzeń pracujących na Androidzie, jak i Windows 8.
W tym roku w naszej ofercie duży nacisk położymy na laptopy z dotykowymi matrycami (seria VivoBook) oraz urządzenia hybrydowe (ASUS Taichi, Transformer Book). To one będą wyznaczać dalsze kierunki ewolucji urządzeń mobilnych.
Z początkiem 2013 roku ASUS ogłosił, że wycofuje się z dalszej produkcji nowych modeli netbooków. Niektórzy producenci poszli już w nasze ślady, zakładamy, że pozostali ślady wkrótce zrobią to samo. Ich miejsce już teraz zajęły tablety oraz tańsze modele notebooków.
Jak wyniki te wyglądają na tle innych państw w Europie? Szczególnie Europie środkowo-wschodniej, w której to Polska jest największym rynkiem.
Wyniki sprzedaży i prognozy dotyczące Polski dobrze oddają sytuację rynku regionalnego i globalnego. Eksperci są zgodni - w 2013 roku będziemy świadkami kilkuprocentowych spadków na rynku notebooków, boomu i kilkudziesięcioprocentowych wzrostów sprzedaży na rynku tabletów oraz stopniowej marginalizacji netbooków.
Za nami CES 2013, przed nami MWC 2013 w Barcelonie, czy Asus szykuje coś "extra"?
W Barcelonie z pewnością pokażemy kilka nowych, bardzo ciekawych tabletów z serii MeMO Pad. W prasie pojawiły się już informacje o MeMO Pad Smart. Jest to 10-calowy tablet z czterordzeniowym procesorem NVIDIA® Tegra® 3. Na szczególną uwagę zasługuje atrakcyjna cena detaliczna urządzenia - tylko 1299 PLN. W tej chwili nie mogę powiedzieć więcej o nowościach, jakie ASUS zaprezentuje w Barcelonie, jednak gwarantuję, że jest na co czekać.
agdrtv24.pl