Zarząd Indesit przeanalizował wyniki trzeciego kwartału i zatwierdził ...
...cząstkowe sprawozdanie finansowe. Przychody w 3. kwartale wyniosły 795,3 mln EUR (713,8 mln EUR), co oznacza wzrost o 11,4% w stosunku do tego samego okres w 2009 r. Przychody w pierwszych dziewięciu miesiącach 2010 r. sięgnęły 2 068,3 mln EUR (1 917,4 mln EUR), zwiększając się o 7,9% w stosunku do tego samego okresu w 2009 r.
Marża operacyjna (EBIT) w 3. kwartale 2010 r. wyniosła 66,8 mln EUR, podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej było to 50,4 mln EUR (wzrost o 32,5%). Współczynnik marży do sprzedaży zwiększył się do 8,4% z 7,1% w 3. kwartale 2009 r. Po pierwszych dziewięciu miesiącach 2010 r. marża operacyjna (EBIT) wynosiła 130,8 mln EUR, w porównaniu do 65,7 mln EUR w tym samym okresie rok wcześniej. Współczynnik marży do sprzedaży zwiększył się do 6,3% z 3,4% w tym samym okresie ubiegłego roku.
Z wyłączeniem kosztów i zysków jednorazowych w kwocie 5,1 mln EUR w 3. kwartale (8,9 mln w 3. kwartale 2009 r.), zysk operacyjny (EBIT) w 3. kwartale wyniósł 71,8 mln EUR (59,3 mln EUR), czyli był wyższy o 21,1%. Wskaźnik zysku do sprzedaży wyniósł 9,0% (8,3%). W skali pierwszych dziewięciu miesięcy 2010 r., z wyłączeniem kosztów i zysków jednorazowych w kwocie 32,0 mln EUR (43,8 mln w tym samym okresie 2009 r.), zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 162,8 mln EUR (109,5 mln EUR), czyli był wyższy o 48,7%. Wskaźnik zysku do sprzedaży wyniósł 7,9% (5,7%). Zysk netto Grupy w 3. kwartale 2010 r. sięgnął 40,3 mln EUR, w porównaniu do 29,4 mln EUR w tym samym kwartale 2009 r. (wzrost o 37%). W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2010 r. Grupa wypracowała zysk w wysokości 67,8 mln EUR w porównaniu do 6,9 mln EUR za ten sam okres w 2009 r.
Zadłużenie finansowe netto zmniejszyło się do 352,4 mln EUR, co stanowi poprawę o 165,8 mln EUR w porównaniu do 518,2 mln EUR na 30 września 2009 r.
„Pracujemy wydajnie, a dokonywane przez nas strategiczne wybory przynoszą pozytywne wyniki” powiedział Andrea Merloni, prezes spółki Indesit. „Jestem pewien, że pozwoli nam to w pełni wykorzystać ożywienie w popycie, który wciąż jest nierówny.”
„Umocniliśmy naszą pozycję finansową” - dodał Marco Milani, CEO spółki Indesit. „Znaczący wzrost przychodów i rentowności, napędzany przez dobre wyniki w Wielkiej Brytanii, Rosji, na Ukrainie i w Turcji, to efekt inwestycji w nowe produkty i reklamę.”
Wzrost przychodów ze sprzedaży o 11,4% w 3. kwartale 2010 r. w porównaniu do tego samego okresu 2009 r. wynikał głównie ze znacznego zwiększenia wolumenu, co z nawiązką zrównoważyło niewielki spadek pod względem miksu cenowo-produktowego. Pozytywny wpływ na przychody miały także tendencje w kursach walut. Wzrost przychodów ze sprzedaży w pierwszych dziewięciu miesiącach 2010 r. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej przypisać należy w głównej mierze zwiększeniu skali sprzedaży, a w mniejszym stopniu delikatnej poprawie miksu cenowo-produktowego oraz pozytywnym wpływom kursów wymiany walut.
Wzrost rentowności w 3. kwartale 2010 r. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegły roku (zarówno procentowo, jak w wartościach absolutnych) wynikał przede wszystkim ze wzrostu sprzedaży, a w mniejszym ze zmniejszenia kosztów produkcji oraz pozytywnego wpływu kursów wymiany walut. Negatywny wpływ na rentowność miały wzrost kosztów logistyki oraz nakłady na reklamę i promocję (co odzwierciedla wznowienie działań reklamowych), a także pogorszenie się miksu cenowo-produktowego, co zostało częściowo zrównoważone przez tendencje kursów wymiany walut. Marża operacyjna za pierwszych dziewięć miesięcy 2010 r. była także wyższa niż w tym samym okresie 2009 r., zarówno procentowo, jak i wartościach absolutnych. Wynikało to głównie ze zmniejszenia kosztów produkcji, wyższej sprzedaży i poprawy jakości.
Jeżeli chodzi o prognozę na cały 2010 r., przy założeniu, że kursy wymiany walut i popyt rynkowy (dostawy) utrzymają się na średnim poziomie z pierwszych dziewięciu miesięcy roku, Grupa spodziewa się, że sprzedaż będzie o około 9% wyższa niż w 2009 r. (poprawa w stosunku do ostatniej prognozy, mówiącej o 6%), marża operacyjna (EBIT) powinna zwiększyć się o około 50% (w stosunku do 40% w poprzedniej prognozie), zaś zadłużenie finansowe netto ukształtuje się na poziomie około 240 mln EUR (w porównaniu do 260 mln EUR z ostatniej prognozy).